ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ, ΕΛ.ΠΕ στο «στόχαστρο» των βουλευτών της ΛΑ.Ε - ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ ΓΙΑ ΕΛΠΕ

 

     Η επερώτηση για ΕΛΠΕ

Οι βουλευτές της Κ.Ο. της ΛΑΪΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ, Κωνσταντίνος Λαπαβίτσας, Κώστας Δελημήτρος, Ζήσσης Ζάννας, Ηλίας Ιωαννίδης, Θωμάς Κώτσιας, Αθανάσιος Σκούμας και Δημήτρης Στρατούλης, κατέθεσαν την ακόλουθη ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων σχετικά με το σχέδιο ιδιωτικοποίησης των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛ.ΠΕ):

ΕΡΩΤΗΣΗ και Αίτηση κατάθεσης εγγράφων

Αθήνα, 26 Αυγούστου 2015

Προς τους κ.κ. Υπουργούς
-Οικονομικών
-Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Θέμα: Σχέδιο ιδιωτικοποίησης των ΕΛΠΕ (Ελληνικά Πετρέλαια) ως περιουσιακό στοιχείο που έχει σήμερα στο χαρτοφυλάκιό του το ΤΑΙΠΕΔ

Στα πλαίσια εφαρμογής του Ν. 3985/2011 «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015» και ως συνέχεια του, τέθηκε σε ισχύ ο Ν. 3986/2011 «Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015», με τον οποίο ιδρύθηκε ένας νέος φορέας διαχείρισης της περιουσίας του Δημοσίου, η εταιρία «Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.» (στο εξής Ταμείο ή ΤΑΙΠΕΔ), ο οποίος στοχεύει στην απόδοση «επενδυτικής ταυτότητας» και στην «πολεοδομική ωρίμανση» των ακινήτων που ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του δημοσίου και τα οποία μεταβιβάζονται στο ΤΑΙΠΕΔ για να αξιοποιηθούν «αποκλειστικά για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους της χώρας» (ν.3986/11 αρ.1 παρ.2). Σύμφωνα μάλιστα με την παράγραφο 7 του άρθρου 2, «ό,τι ιδιωτικοποιείται δε μπορεί να ανά μεταβιβαστεί στο Ελληνικό Δημόσιο με οποιονδήποτε τρόπο»

Σύμφωνα με το νέο μνημόνιο, Ν. 4336/14.06.2015 (ΦΕΚ. τ. Α' 94/2015) «Συνταξιοδοτικές διατάξεις − Κύρωση του Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης, παρ. Γ, 4.4. Ιδιωτικοποίηση, «Για να διαφυλαχθεί η υπό εξέλιξη διαδικασία ιδιωτικοποίησης και να διατηρηθεί το ενδιαφέρον των επενδυτών σε βασικούς διαγωνισμούς υποβολής προσφορών, η Ελληνική Δημοκρατία δεσμεύεται να προχωρήσει με το υπό εξέλιξη πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη εγκρίνει το Σχέδιο αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων (Asset Development Plan - ADP) που προβλέπει την ιδιωτικοποίηση των περιουσιακών στοιχείων που υπάγονται στο ΤΑΙΠΕΔ από τις 31.12.2014.

Στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ έχουν περιέλθει σταδιακά πλήθος δημόσιων περιουσιακών στοιχείων που κατατάσσονται στις παρακάτω κατηγορίες: πάνω από 35 λιμένες, πάνω από 3.000 δημόσια ακίνητα (μεταξύ αυτών το Ελληνικό και ο Αστέρας Βουλιαγμένης, ιαματικές πηγές, κάμπινγκ, Ξενία, κτίρια υπουργείων, δημόσιας διοίκησης κ.λπ.), δεκάδες ακίνητα εξωτερικού, δεκάδες ιστορικά διατηρητέα ή όχι μνημεία, εθνικές οδοί, 40 αερολιμένες, στρατιωτικές εγκαταστάσεις, φυσικό αέριο (ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ κ.λπ.), αμυντική βιομηχανία (ΕΑΣ, ΕΛΒΟ), πετρέλαιο (ΕΛΠΕ), πλήθος παραλιών-αιγιαλών εκατοντάδων χιλιάδων στρεμμάτων, ύδρευση (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ), εκτάσεις γης (χιλιάδες στρέμματα), υγρότοποι-υδροβιότοποι, σιδηρόδρομοι (ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ, ΕΕΣΣΤΥ), ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ), κερδοφόρες επιχειρήσεις (όπως ΟΠΑΠ, ΟΔΙΕ).

Συγκεκριμένα, με το σχέδιο αξιοποίησης του χαρτοφυλακίου του ΤΑΙΠΕΔ, προβλέπεται μέχρι τον Νοέμβριο 2015 να αποφασιστεί μοντέλο πώλησης του 35% που ελέγχει το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) στα Ελληνικά Πετρέλαια, είτε σε στρατηγικό επενδυτή, είτε μέσω επιταχυνόμενου βιβλίου προσφορών.

Ποια είναι όμως η εικόνα του πετρελαϊκού κυκλώματος, που σημειωτέον αντιστοιχεί στο 70% του ενεργειακού μας ισοζυγίου;

Στη διύλιση, τον Όμιλο Λάτση με συμφωνία που υπήρξε στην αρχή της 10ετίας του 2000, που αφορά τη συγχώνευση των ΕΛΠΕ με την Πετρόλα (και για την οποία γίνεται λόγος για σκάνδαλο με ενδείξεις για μίζες), κατόπιν με τη συμφωνία του 2003, ο ίδιος όμιλος μπήκε μετοχικά με περίπου 36%, ενώ από το 2007 οι εταιρείες της οικογένειας Λάτση ελέγχουν σχεδόν το 41% (40,984%) των Ελληνικών Πετρελαίων.

Επίσης την ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ, το άλλο διυλιστήριο του Βαρδινογιάννη, που ελέγχει το 20-25% της δυναμικότητας σήμερα, επίσης ιδιωτικό, έχουμε καθοριστικό ιδιωτικό έλεγχο στη διύλιση πετρελαίου, ενώ με την επικείμενη ιδιωτικοποίηση, του υπόλοιπου 35% των ΕΛΠΕ από ΤΑΙΠΕΔ, θα έχουμε πλέον, καθολικό, 100% έλεγχο από ιδιώτες.

Στην εμπορία, η ΕΚΟ (θυγατρική των ΕΛΠΕ) με σημαντικό περίπου 25% της χονδρικής εμπορίας, όσο ήταν δημόσια τα ΕΛΠΕ, είχε μια σημαντική δυνατότητα παρέμβασης στην αγορά για συγκράτηση των τιμών. Αυτή σταδιακά χάθηκε. EKO & AVIN (συμφερόντων Βαρδινογιάννη), οι δύο μαζί, μέχρι πρόσφατα ανάμεσα στις 20 περίπου μεγαλύτερες εταιρείες χονδρεμπορίου έλεγχαν πάνω από το 55% της αγοράς. Στη λιανική (βενζινάδικα) η αγορά επίσης είναι πλήρως ιδιωτικοποιημένη.

Επειδή, ο δημόσιος έλεγχος ΕΛΠΕ και ΕΚΟ διασφάλιζε τη συγκράτηση των τιμών πετρελαίου – καυσίμων, καθώς παρατηρείται εκτίναξή τους με τη σταδιακή απώλεια του δημόσιου χαρακτήρα τους,

Επειδή, η αύξηση στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης (κατά 50% περίπου) έχει ως αποτέλεσμα τα φτωχά στρώματα του πληθυσμού, και όχι μόνο, να αδυνατούν να θερμάνουν πλέον ικανοποιητικά την κατοικία τους, έχοντας περιέλθει σε κατάσταση ενεργειακής φτώχειας. Είναι αξιοσημείωτο πως πολλοί από τους συμπολίτες μας καταφεύγουν στη χρήση επικίνδυνων υλικών για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον για να ζεσταθούν (φαινόμενο της αιθαλομίχλης),

Επειδή, το να παραμείνουν στο δημόσιο οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, οι επιχειρήσεις στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη της χώρας και οι επιχειρήσεις όπως τα ΕΛΠΕ, που κατέχουν την έκτη θέση σε κερδοφορία, σε μια τόσο δύσκολη περίοδο, δεν είναι ζήτημα ιδεολογικών εμμονών η ιδεοληψιών,

Επειδή, αν προωθηθούν οι ιδιωτικοποιήσεις των ενεργειακών φορέων θα ολοκληρωθεί ένας κύκλος δωρεάς κερδοφόρων και υγιών επιχειρήσεων,

Επειδή, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην καταπολέμηση της λαθρεμπορίας στην αγορά καυσίμων,

Επειδή, η μείωση των εισαγωγών και η πολλαπλότητα των προμηθευτών θα άρει την πρόσδεση σε ένα και μόνο άρμα ενεργειακής προμήθειας, αφού αυτό δημιουργεί τεράστιες πολιτικές και εθνικές εξαρτήσεις,

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί,

Σε ποιες ενέργειες θα προβούν, ώστε ένα ζωτικό ζήτημα της χώρας, όπως είναι οι ιδιωτικοποιήσεις, θα εξασφαλίζουν, πρώτον, την επιβίωση του λαού της στη σημερινή συγκυρία, δεύτερον, τις προϋποθέσεις για έξοδο απ' την κρίση προς όφελος των πολλών κι όχι των ελάχιστων, και τρίτον, την ανόρθωση της οικονομίας και παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας σε όφελος του λαού της;

Αιτούμεθα να κατατεθεί στη Βουλή:

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ
1 – ΤΑΙΠΕΔ – Σχέδιο αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων – 30 Ιουλίου 2015.
2 – ΤΑΙΠΕΔ – Κρατικές δράσεις σε εκκρεμότητα – 30 Ιουλίου 2015.

Σημειώνεται πως τα συγκεκριμένα παράρτηματα του μνημονίου αναφέρονται στο νομοσχέδιο που ψηφίστηκε στη Βουλή, χωρίς ποτέ να φτάσει στα χέρια των βουλευτών, όπως και το δεύτερο παράρτημα το οποίο αφορά τις ρυθμίσεις που πρέπει να προχωρήσει το δημόσιο για τις ιδιωτικοποιήσεις. Σε κάθε περίπτωση το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ είναι πλέον εγκεκριμένο τόσο από το αρμόδιο συμβούλιο υπουργών, αλλά και τη Βουλή, όπως απαιτούσαν οι δανειστές.

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr