Οδικός χάρτης για πλωτό Αλεξανδρούπολης: Επιχειρηματική απόφαση τέλος 2016, ολοκλήρωση τέλος του 2018

17 05 2016 | 08:06

Ενα βήμα παραπέρα προχώρησε χθες το σχέδιο του πλωτού σταθμού LNG της Αλεξανδρούπολης, καθώς η μεν Βουλγάρα υπουργός Τ. Πέτκοβα δήλωσε ότι "η χώρα της το θέλει", οι δε, αμερικανοί της Cheniere έκαναν επίσης σαφές ότι το στηρίζουν εφόσον φυσικά κλειδώσουν τους αγοραστές για το φυσικό τους αέριο.

Μια ημέρα πριν από τα εγκαίνια κατασκευής του TAP, κατά τη χθεσινή συνάντηση των έξι στη Θεσσαλονίκη (Σκουρλέτης-Πέτκοβα-Cheniere-ΔΕΠΑ-Bulgarian Energy Holding-Gastrade) επιβεβαιώθηκε, σύμφωνα με τις πληροφορίες του "Energypress" η βούληση να προχωρήσει το έργο, και συμφωνήθηκε ένας οδικός χάρτης. Με βάση το χρονοδιάγραμμ, κατά το τελευταίο 3μηνο του 2016 θα ληφθεί η επιχειρηματική απόφαση για την επένδυση, προκειμένου ο πλωτός σταθμός να έχει κατασκευασθεί έως τις 31/12/2018.

"Υπό οποιεσδήποτε συνθήκες θα μπούμε στον πλωτό σταθμό", φαίρεται να δήλωσε η βουλγάρα υπουργός Ενέργειας Τ. Πέτκοβα, ενώ και η Cheniere έκανε επίσης σαφές ότι θα συμμετάσχει στο project με την προυπόθεση φυσικά ότι θα συνάψει συμβόλαια για την πώληση του αερίου της. Ενδεικτικό του ενδιαφέροντος είναι και το γεγονός ότι από βουλγαρικής πλευράς παρέστη αντιπροσωπεία από 14 άτομα, ενώ η Cheniere εκπροσωπήθηκε από τρία στελέχη της.

Με άλλα λόγια εδώ έχουμε ταυτόχρονα δύο δεδομένα. Από τη μια, οι εμπλεκόμενοι στο σχέδιο του πλωτού σταθμού δείχνουν διατεθειμένοι να συμμετάσχουν στο έργο, από την άλλη χρειάζεται περισσότερος χρόνος για το "συγχρονισμό" του με τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό IGΒ, καθώς πρόκειται για δύο έργα που πάνε "πακέτο".

Αυτή άλλωστε η κοινή βούληση να προχωρήσει ο πλωτός είναι και ο λόγος μετάθεσης της ημερομηνίας κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών για τη χωρητικότητα του IGB (market test), που αντί για το καλοκαίρι, θα υποβληθούν το Σεπτέμβριο, όπως ανακοίνωσε χθες ο Π. Σκουρλέτης. Στόχος της παράτασης ως το φθινόπωρο είναι να έχουν δρομολογηθεί έως τότε μια σειρά από διαδικασίες για τον πλωτό σταθμό LNG, διότι ως γνωστόν τα δύο έργα πρέπει δηλαδή να τρέχουν ταυτόχρονα.

Ο μεν IGB δεν μπορεί να σταθεί, δίχως τον πλωτό σταθμό. Στον αντίποδα, ο πλωτός σταθμός δεν έχει κανένα νόημα να κατασκευαστεί δίχως τον IGB. Δεν είναι τυχαίο ότι η εταιρεία Gastrade του ομίλου Κοπελούζου, που προωθεί και το επενδυτικό σχέδιο της Αλεξανδρούπολης, είναι αυτή που στη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος δέσμευσε και το μεγαλύτερο μέρος του ΙGB και συγκεκριμένα ποσότητες 2 δισ. κ.μ. αερίου ετησίως σε σύνολο 5 δισ. κ.μ. Μένει φυσικά αυτό να επιβεβαιωθεί και το Σεπτέμβριο, με την ελάχιστη χωρητικότητα που πρέπει να δεσμευτεί στον αγωγό να αφορά 1,7 δισ. κ.μ. αερίου.

Αν επομένως οι τέσσερις πιθανοί εταίροι του πλωτού σταθμού (Cheniere, ΔΕΠΑ, Bulgarian EnergyHolding, Gastrade) δώσουν τα χέρια, και η συμμετοχή τους στο έργο κλειδώσει, τότε ο όμιλος Κοπελούζου θα προχωρήσει και σε δέσμευση χωρητικότητας του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB. Αντιστρόφως, εφόσον δεν εξασφαλιστεί ότι θα κατασκευαστεί ο αγωγός IGB δύσκολα θα ευδοκιμήσουν και οι επαφές για το πλωτό σταθμό.

Στο ίδιο πάντως μήκος με τα παραπάνω ήταν και οι χθεσινές δηλώσεις Σκουρλέτη για τον IGB. "Η στήριξη τόσο της ελληνικής όσο και της βουλγαρικής κυβέρνησης είναι δεδομένη και κατά συνέπεια όλα δείχνουν ότι αυτό το έργο θα ολοκληρωθεί", είπε ο υπουργός.

Θυμίζουμε ότι το κόστος του αγωγού IGB εκτιμάται σε περίπου 220 εκατ. ευρώ, για τα μισά εκ των οποίων η βουλγαρική κυβέρνηση έχει δώσει κρατική εγγύηση. Οσο για τη χρηματοδότηση του έργου, αναμένεται να συμβάλλει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Το βουλγαρικό τμήμα του αγωγού θα είναι 151 χιλιόμετρα, μεταξύ των σημείων Makaza και Stara Zagora, και το ελληνικό θα είναι 31 χιλιόμετρα. Εάν τελικά ληφθεί η απόφαση για την κατασκευή του αγωγού το φθινόπωρο, θα μπορούσε πριν το τέλος του 2016 να προκηρυχθεί ο ανοικτός διεθνής διαγωνισμός. 

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr