Χρ. Κολώνας: Νέοι μνηστήρες αναζητούν ρόλο στο «σίριαλ» ΔΕΣΦΑ

 

 

 12 12 2016 | 09:09

«Ζωντανό» παραμένει το σχέδιο της αποκρατικοποίησης του Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης αναζητά τη βέλτιστη λύση για τον τρόπο επιλογής της εισόδου στρατηγικού επενδυτή.

Αυτό τονίζουν στο «Εθνος της Κυριακής» συνεργάτες του υπουργού, προσθέτοντας, ταυτόχρονα, και την πρόσφατη συνάντηση που είχε με τον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αρμόδιο για θέματα ενέργειας, Μάρος Σέφκοβιτς. Ο κ. Σταθάκης συζήτησε μεταξύ άλλων με τον κ. Σέφκοβιτς το θέμα της αποκρατικοποίησης του ΔΕΣΦΑ έπειτα από το ναυάγιο των διαδικασιών με την κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν, Socar, η οποία είχε ανακηρυχθεί το 2013 «προτιμητέος επενδυτής» για το 66% του Διαχειριστή με τίμημα 400 εκατ. ευρώ.

Η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας βρίσκεται επίσης σε απευθείας επικοινωνία και με το ΤΑΙΠΕΔ με δεδομένο ότι στο Ταμείο βρίσκεται το 31% του ΔΕΣΦΑ και είναι εκείνο που προκήρυξε τον διεθνή διαγωνισμό πριν από τρία χρόνια και επόπτευσε όλες τις διαδικασίες. Να υπενθυμίσουμε ότι το 35% του μετοχικού κεφαλαίου ανήκει στα Ελληνικά Πετρέλαια και το 34% στο Δημόσιο. Στον προηγούμενο διεθνή διαγωνισμό είχε βγει προς πώληση ποσοστό 66% (το 31% του ΤΑΙΠΕΔ και το 34% των ΕΛΠΕ).

Τρία είναι τα σενάρια που εξετάζονται αυτήν την περίοδο από τον υπουργό, το ΤΑΙΠΕΔ και σε συνεννόηση και με τους θεσμούς:

- Το πρώτο αφορά την άμεση επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού με τη διάθεση του 66% του Διαχειριστή. Με τον τρόπο αυτό κηρύσσεται άγονη η προηγούμενη διαδικασία και ξεκινούν από την αρχή οι προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος αλλά προφανώς με σφιχτά χρονοδιαγράμματα.

- Το δεύτερο σενάριο αφορά τη συνέχιση του ίδιου του διαγωνισμού και με τον τρόπο αυτό ανοίγει ο δρόμος για την ιταλική Snam (Διαχειριστής του Ιταλικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου) να αποκτ'ησει το ποσοστό της Socar. Υπενθυμίζεται ότι το 2013 όταν η Socar αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής για το 66%, η Ευρ. Επιτροπή είχε εκφράσει ενστάσεις καθώς η εταιρεία είναι και παραγωγός και διαχειριστής δικτύου φυσικού αερίου, πράγμα που αντίκειται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία. Απαίτησε λοιπόν από τους Αζέρους να πουλήσουν το μερίδιό τους, ώστε να βρεθεί κάτω από το 49% στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΕΣΦΑ. Η Socar συμφώνησε με την ιταλική Snam να της διαθέσει το 17%. Οι Ιταλοί φέρονται να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για μεγαλύτερο μερίδιο στο ΔΕΣΦΑ.

- Το τρίτο σενάριο, που μάλλον θεωρείται απίθανο να συμβεί, είναι να επιλεχθεί για τον ΔΕΣΦΑ μοντέλο αποκρατικοποίησης στα πρότυπα του ΑΔΜΗΕ. Δηλαδή το υβριδικό σύστημα που θέλει το Δημόσιο να έχει ποσοστό 51%, ένα μέρος του να περάσει σε στρατηγικό επενδυτή και ένα τρίτο να μπει στο Χρηματιστήριο. Αυτή η επιλογή θεωρείται δύσκολη με δεδομένο το ότι το ΤΑΙΠΕΔ διατηρεί ποσοστό, ενώ στην περίπτωση του ΑΔΜΗΕ, μητρική εταιρεία ήταν η ΔΕΗ.

Εκτός από τους Ιταλούς, δύο ακόμη Ευρωπαίοι Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου φέρονται να ενδιαφέρονται για τον ΔΕΣΦΑ, στο ενδεχόμενο που ανοίξει και πάλι ο διαγωνισμός της αποκρατικοποίησης.

Μία από τις εταιρείες που λέγεται ότι δήλωσε πως θα είναι παρούσα είναι η ρουμανική Transgaz. Εκπρόσωποί της τις προηγούμενες μέρες είχαν επαφές, λένε οι πληροφορίες, με στελέχη των ΕΛΠΕ αλλά και της κυβέρνησης. Η Transgas είναι επίσης μία από τις εταιρείες που προωθεί τη δημιουργία του «κάθετου διαδρόμου» μεταφοράς φυσικού αερίου, ο οποίος θα ενώνει τα συστήματα της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας και της Αυστρίας. 

Πάντως το ρουμανικό Δημόσιο, που είναι μέτοχος της εταιρείας, με ανακοίνωσή του μέσα στην περασμένη εβδομάδα διέψευδε ότι έλαβε απόφαση για να συμμετάσχει σε διαγωνισμό απόκτησης του 66% του ΔΕΣΦΑ: «Οταν ο κύριος μέτοχος και οι υπόλοιποι μέτοχοι της εταιρείας αποφασίσουν να αξιολογήσουν τη συμμετοχή τους στην απόκτηση μετοχών του ΔΕΣΦΑ ως στρατηγικής σημασίας κίνηση, η Transgaz θα φροντίσει να εγγυηθεί διαφανείς διαδικασίες ως προς την ενημέρωση, σε συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις που απορρέουν για τη συμμετοχή της στο Χρηματιστήριο», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Παλιός γνώριμος

Ενδιαφέρον, φέρεται να έχει εκδηλώσει και η βελγική Fluxys, η οποία στις αρχές του προηγούμενου διαγωνισμού για τον ΔΕΣΦΑ, το 2012, είχε διερευνήσει τη δυνατότητα συμμετοχής της, χωρίς όμως να προχωρήσει περαιτέρω, λαμβάνοντας τότε υπόψη το country risk της Ελλάδας. Οι Βέλγοι ήταν επίσης από τις ευρωπαϊκές εταιρείες που όταν η Κομισιόν απαίτησε από της Socar να πουλήσει μερίδιό της σε ευρωπαϊκή εταιρεία είχε συζητήσει για την απόκτησή του.

Πάντως, το σίγουρο είναι ότι η κυβέρνηση, όπως φάνηκε και από πρόσφατη ανακοίνωση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, δεν θα ακυρώσει τη λεγόμενη «τροπολογία Σκουρλέτη», η οποία κινήθηκε στα πλαίσια της κοινοτικής νομοθεσίας περί κρατικών ενισχύσεων. Αν και η ρύθμιση αυτή επιτάχυνε ουσιαστικά τις εξελίξεις για την αποχώρηση των Αζέρων από τον διαγωνισμό. Σε αυτό το σημείο πρέπει να προστεθούν και οι ερμηνείες για τη στάση τους που θέλουν τη Socar να έψαχνε τρόπο απεμπλοκής της, λόγω προβλημάτων στην οικονομία και στο νόμισμα της χώρας τους.

Η περίφημη τροπολογία περιόριζε αυξήσεις στα τέλη χρήσης φυσικού αερίου αλλά και του ποσού ανάκτησης κεφαλαίων του ΔΕΣΦΑ, άρα και τα έσοδα των Αζέρων.

(Έθνος)

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr