Κινητικότητα από τη Gazprom, σε ανταγωνιστικά σχέδια "παίζουν" οι διεκδικητές του ΔΕΣΦΑ

 

 

 Δημήτρης Κοιλάκος

Είναι σαφές ότι σχεδόν καμία κίνηση σε σχέση με τη διαμετακόμιση φυσικού αερίου στην Ευρώπη δεν μπορεί να αποτιμηθεί χωρίς να προσμετρηθεί η παράμετρος Gazprom. Ακόμα και σε σχέση με το «ναυάγιο» της υπόθεσης ΔΕΣΦΑ, υπάρχουν ερείσματα για να γίνει μια τέτοια συσχέτιση.

Την ώρα που όλοι οι μέχρι τώρα εμπλεκόμενοι στο σίριαλ του ΔΕΣΦΑ (SOCAR, Snam, αλλά και η Fluxys, που είχε ενδιαφερθεί αρχικά και πληροφορίες τη θέλουν να έχει αναθερμάνει το ενδιαφέρον της) σχετίζονται άμεσα με το Νότιο Διάδρομο, δηλαδή το κατ’ ουσίαν ανταγωνιστικό προς τους σχεδιασμούς της Gazprom για τη διοχέτευση φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά σχέδιο, η ρωσική εταιρεία δείχνει έντονη κινητικότητα:

Προωθεί την υλοποίηση του Turkish Stream και σχεδιάζει το πώς η δεύτερη γραμμή του θα διοχετεύει, μέσω Ελλάδας, φυσικό αέριο στην ΕΕ. Στην υπόθεση αυτή, το τελευταίο διάστημα η Gazprom προβαίνει σε προσεκτικές, όσο και αποφασιστικές κινήσεις, προχωρώντας σε συμφωνίες για τα έργα για την πρώτη γραμμή, η οποία αφορά τη μεταφορά φυσικού αερίου στην Τουρκία, και ευρισκόμενη σε επαφές με την ΕΕ για τη δεύτερη, η οποία αφορά τη μέσω Ελλάδας διοχέτευση φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά.

Όσο κι αν η χρονική σύμπτωση με την επαύριο του «ναυαγίου» ΔΕΣΦΑ είναι τυχαία, δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει τη σημασία της σημερινής τριμερούς συνάντησης Gazprom – Edison –ΔΕΠΑ επί του θέματος στη Μόσχα.

Η συνάντηση αυτή έρχεται σε συνέχεια των συμφωνηθέντων με το «Μνημόνιο της Ρώμης» που υπόγραψαν οι τρεις πλευρές τον περασμένο Φεβρουάριο,  το οποίο αποτύπωνε το ενδιαφέρον των συμβαλλόμενων μερών για μια όδευση προμήθειας φυσικού αερίου από τη Ρωσία - μέσω της Μαύρης Θάλασσας και μέσω τρίτων χωρών – στην Ελλάδα και από την Ελλάδα στην Ιταλία. Προς τούτο πρόκειται να αξιοποιηθεί το έργο που έχει ήδη πραγματοποιηθεί από τη ΔΕΠΑ και την Edison, στο πλαίσιο του έργου ITGI Poseidon.

Για να μην προκύψουν αντιδράσεις από την ΕΕ, οι εμπλεκόμενες πλευρές προτίθενται να κινηθούν βάσει του ευρωπαϊκού κεκτημένου, αντίστοιχα, δηλαδή με τους όρους που δεσμεύουν τον αγωγό TAP. Τον αγωγό, δηλαδή, που θα προμηθεύει με αζέρικο αέριο την ΕΕ, περνώντας από την Ελλάδα και καταλήγοντας στην Ιταλία. Δηλαδή, το έργο εκείνο που η αμερικανική πλευρά αντιπαραβάλλει στα σχέδια για τον Turkish Stream και μάλιστα παρεμβαίνει έντονα για τη στήριξή του, όπως αποδεικνύεται και από την πρόσφατη συνέντευξη του πρέσβη των ΗΠΑ στη χώρα μας.

Μάλιστα, η σημασία που αποδίδεται στον TAP είναι τόση που η SOCAR, μετά την οριστικοποίηση της αποτυχίας της συμφωνίας για το ΔΕΣΦΑ, έσπευσε να ανακοινώσει ότι η εξέλιξη αυτή  δεν θα επηρεάσει τα επενδυτικά της σχέδια στην Ελλάδα και την περιοχή. Άλλωστε οι Αζέροι δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να ενδιαφερθούν εκ νέου για το ΔΕΣΦΑ.

Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι οι σχέσεις Gazprom – SOCAR είναι αρκετά περίπλοκες: από τη μια πλευρά είναι οι κύριοι συντελεστές ευθέως ανταγωνιστικών σχεδίων, από την άλλη υπάρχουν μεταξύ τους επαφές σε κορυφαίο επίπεδο (βλέπε ρωσο-αζέρικες συνομιλίες υψηλού επιπέδου, με εμπλοκή Ρώσων κυβερνητικών στελεχών και του προέδρου της SOCAR, το καλοκαίρι), όσο και οικονομικές συναλλαγές και δοσοληψίες (βλέπε παροχή φυσικού αερίου από τη Gazprom στηSOCAR, με στόχο να ενισχύσει η δεύτερη τα αποθέματά της), που αρκετές φορές μόνο ανεμπόδιστες δεν είναι (βλέπε «τεχνικές δυσκολίες» που κατά καιρούς διακόπτουν τις εκατέρωθεν ροές).

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr