“Πρασίνισμα” για να χρηματοδοτηθεί η Υπόγεια Αποθήκη Καβάλας αλλά και αγώνας δρόμου για να μην χαθούν κοινοτικοί πόροι


30 06 2020 | 08:01
Στο πάντρεμα της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου της Καβάλας με το υδρογόνο βρίσκεται η λύση προκειμένου αυτή να “πρασινίσει” και η επένδυση, εκτιμώμενου κόστους 300-400 εκατ ευρώ, να καταστεί επιλέξιμη για χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Στην λογική αυτή κινείται και η μελέτη κόστους - οφέλους που πραγματοποιεί την περίοδο αυτή για την υπόγεια αποθήκη το ΤΑΙΠΕΔ και η οποία θα πρέπει να συνυπολογίσει, όπως έχει καταστήσει σαφές το ΥΠΕΝ, την δυνατότητα άντλησης εσόδων από δυο διαφορετικές πηγές. Αφενός από την χρήση της υποδομής για την αποθήκευση υδρογόνου ή την ανάμειξη του καυσίμου αυτού με φυσικό αέριο, αφετέρου από την πιθανή εγκατάσταση τεχνολογιών αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CO2), σε συνδυασμό μάλιστα με τις ανάγκες διαχείρισης των εκπομπών άνθρακα από την υπό κατασκευή λιγνιτική μονάδα Πτολεμαΐδα 5 της ΔΕΗ.
Σε κάθε πάντως περίπτωση, το “πρασίνισμα” της ΥΑΦΑ Καβάλας, αποτελεί προαπαιτούμενο για να προχωρήσει η επένδυση. Δηλαδή να μπορέσει αυτή να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) από το 2022 και μετά, οπότε και η τελευταία σταματά να δανειοδοτεί τα παραδοσιακά έργα φυσικού αερίου.
Η μοναδική περίπτωση να συνεχιστεί μετά το 2022 η χρηματοδότηση τέτοιων έργων από την ΕΤΕπ είναι αυτά να μην ξεπερνούν τα 250 γραμμάρια ρύπων ανά κιλοβατώρα παραγόμενης ενέργειας. Στάνταρ το οποίο μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την πρόσμιξη του φυσικού αερίου με "πράσινο" υδρογόνο, δηλαδή με τεχνολογίες που ναι μεν έχουν υψηλότερο κόστος, ωστόσο συμβάλλουν στην πολιτική της ΕΕ για πλήρη απανθρακοποίηση της Ευρώπης έως το 2050.
Αγώνας δρόμου ως τα τέλη 2020
Το ένα ζήτημα είναι αυτό. Το άλλο και το οποίο εξηγεί και γιατί προκηρύχθηκε τώρα ο διαγωνισμός, δηλαδή στα τέλη του πρώτου εξαμήνου και όχι αργότερα, σχετίζεται με τον αγώνα δρόμου που πρέπει να κάνουν οι εμπλεκόμενες πλευρές, προκειμένου να μην χαθούν κοινοτικά κονδύλια.
Το χρονοδιάγραμμα είναι πολύ σφικτό, καθώς ακριβώς επειδή πρόκειται για έργο PCI, αυτό χρηματοδοτείται με κεφάλαια από το πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF) της ΕΕ, τα οποία και θεωρούνται καθοριστικά για την βιωσιμότητα της επένδυσης.
Αλλά προκειμένου να εξασφαλισθούν αυτοί οι πόροι πρέπει το σχετικό αίτημα να έχει υποβληθεί μέσα στο 2020, οπότε και "μοιράζεται" ο κύριος όγκος των κονδυλίων του προγράμματος. Την ευθύνη για να υποβάλλει το αίτημα χρηματοδότησης στην Κομισιόν, φέρει ο ανάδοχος. Τούτο επομένως σημαίνει ότι το αργότερο μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του έτους θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και να υπάρχει ανάδοχος.
Έτσι εξηγείται και γιατί δεν καθυστέρησε κι άλλο η προκήρυξη του διαγωνισμού για τον οποίο έχουν ατύπως και κατά το παρελθόν εκδηλώσει ενδιαφέρον η κοινοπραξία “STORENGY”, των εταιριών Engie, Energean Oil & Gas και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αλλά και ο ΔΕΣΦΑ.
Σαν έργο, η ΥΑΦΑ Καβάλας θεωρείται απαραίτητο για την χώρα, καθώς με χωρητικότητα 360 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων, είναι ικανή να φυλάξει στρατηγικά αποθέματα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αξιολογείται ως μια πολύ σοβαρή υποδομή για την ενεργειακή ασφάλεια, αφού τόσο η Ρεβυθούσα όσο και ο πλωτός σταθμός της Αλεξανδρούπολης, είναι υποδομές απλά και μόνο υποδοχής φυσικού αερίου, το οποίο και επαναεριοποιούν εντός ολίγων ημερών.
ΠΗΓΗ:https://energypress.gr/news/prasinisma-gia-na-hrimatodotithei-i-ypogeia-apothiki-kavalas-alla-kai-agonas-dromoy-gia-na-min

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr