East Med: Σενάριο παράκαμψης της Ιταλίας στη χάραξη του αγωγού

Η κρίσιμη τηλεδιάσκεψη που ανέδειξε το ενδιαφέρον χωρών στα βόρεια της Ελλάδας και η επιστολή προς την Κομισιόν. Η κρίσιμη συζήτηση για τον ρόλο του φυσικού αερίου ως «μεταβατικού καυσίμου» και η αναζήτηση εναλλακτικών επιλογών.
East Med: Σενάριο παράκαμψης της Ιταλίας στη χάραξη του αγωγού
Δημοσιεύθηκε: 5 Απριλίου 2021 - 08:04
  • Της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
«Ζεσταίνεται» εκ νέου ο East Med με εναλλακτική όδευση προς την Κεντρική Ευρώπη, ως αντίβαρο στην αναβλητικότητα της Ιταλίας. Αυτό τουλάχιστον φαίνεται από τη στήριξη, για πρώτη φορά, του αγωγού από άλλα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Βαλκανίων.
Το έργο, παρά τα περί αντιθέτου που διακινήθηκαν σε ελληνικά ΜΜΕ πρόσφατα ότι εγκαταλείπεται, φαίνεται ότι παραμένει στα πλάνα των βασικών παικτών, Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ, που βρίσκουν, όπως προκύπτει, νέους συμμάχους στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία, αλλά και τη Βόρεια Μακεδονία και τη Σερβία.
Ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Κώστας Σκρέκας σε συνέντευξη που έδωσε το Σάββατο στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» αποκάλυψε ότι έχει σταλεί την 1η Απριλίου επιστολή προς την επίτροπο Ενέργειας Κάντρι Σίμσον, με την οποία εκφράζεται η βούληση υλοποίησης του έργου και η μεταφορά του φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου προς την Κεντρική Ευρώπη τόσο από υφιστάμενες υποδομές όσο και από νέες που θα κατασκευαστούν. Την επιστολή υπογράφουν οι υπουργοί Ενέργειας της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ, καθώς και των πέντε κρατών που προαναφέρθηκαν.
Η επιστολή αυτή, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr, αποτελεί συνέχεια της πολυμερούς τηλεδιάσκεψης που έγινε με πρωτοβουλία του υπουργού Ενέργειας του Ισραήλ Γιουβάλ Στάινιτζ, στις 28 Ιανουαρίου, με τη συμμετοχή των ομολόγων του από την Ελλάδα, την Κύπρο, τη Βουλγαρία, την Ουγγαρία και τη Σερβία. Στη τηλεδιάσκεψη αυτή είχε εκφραστεί η κοινή αντίληψη ότι ο East Med μπορεί να συμβάλει στην ενεργειακή ασφάλεια της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, με πολλαπλά οφέλη για τους καταναλωτές.
Στις υποδομές φυσικού αερίου που μπορούν να χρησιμοποιηθούνμ συμπεριλαμβάνονται ο IGB, ο αγωγός που συζητείται με τη Βόρεια Μακεδονία, καθώς και επιμέρους διακρατικοί αγωγοί, όπως αυτοί της Βουλγαρίας-Σερβίας (IBS), Βουλγαρίας-Ρουμανίας (IBR) και Ρουμανίας-Ουγγαρίας (IRH). Πηγές του ΥΠΕΝ εξέφρασαν την άποψη ότι δεν εγκαταλείπεται οριστικά η όδευση προς Ιταλία, καθώς η χώρα δεν έχει πάρει οριστική θέση για τον East Med, απλά, τώρα, προσφέρονται και νέα δεδομένα μετά τη στήριξη που εξέφρασαν οι συγκεκριμένες χώρες.
Παρά το γεγονός ότι το φυσικό αέριο θεωρείται μεταβατικό καύσιμο στην πορεία-στόχο για μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα στην Ευρώπη, υπάρχουν φωνές -και εντός της Ε.Ε.- που εκτιμούν ότι δεν μπορεί να γίνει πλήρης απεξάρτηση, σε συνδυασμό με τις απόψεις ότι δεν μπορούμε να στηριχτούμε 100% στις ΑΠΕ. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η Γερμανία εξακολουθεί και καλοβλέπει τον Nord Stream 2, έστω κι αν ο νέος πλανητάρχης Τζο Μπάιντεν διατηρεί τις ίδιες αμερικανικές θέσεις με τον προκάτοχό του, για την επιβολή κυρώσεων στην περίπτωση που συνεχιστεί και ολοκληρωθεί το project.

Επί της ουσίας, αυτό που διαφαίνεται είναι ότι οι αγωγοί φυσικού αερίου θα συνεχίσουν να αποτελούν στοιχείο κρίσιμο στη διπλωματική φαρέτρα ενδιαφερόμενων χωρών. Αυτό περιλαμβάνει και την Ελλάδα, έστω και αν ο East Med συνιστά κόκκινο πανί για τη γειτονική χώρα, με την οποία είναι σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις για νέο modus vivendi. Και για την τύχη του συγκεκριμένου αγωγού φαίνεται ότι διακινούνται διαφορετικές απόψεις και εντός χώρας. Παρουσιάζει ενδιαφέρον, συνεπώς, η ανάδειξη του θέματος τη δεδομένη στιγμή από το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος. 

ΠΗΓΗ:https://www.euro2day.gr/news/economy/article/2072755/east-med-senario-parakampshs-ths-italias-sthn-hara.html

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr