Η γενναιοδωρία της κυβέρνησης στην Italgas, η Motor Oil και η σύνδεση με Αίγυπτο www.businessdaily.gr

Η πρεμούρα για την αύξηση του ρυθμιζόμενου εσόδου της ΔΕΠΑ Υποδομών, τι είπε η Γιέλεν για την εγγύηση καταθέσεων, το stop ΑΔΜΗΕ στην υποθαλάσσια διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου και τα παρατράγουδα του προγράμματος «Πράσινη Μετάβαση».
Πολλά – πολλά ερωτήματα εγείρει η αγωνία της κυβέρνησης να προχωρήσει στην αύξηση του ρυθμιζόμενου εσόδου των Διαχειριστών του δικτύου φυσικού αερίου, δηλαδή της ελεγχόμενης από την Italgas, ΔΕΠΑ Υποδομών. Κίνηση που έρχεται σε κόντρα με την άρνηση της ΡΑΕ να εγκρίνει την αύξηση που ζητούσαν οι Ιταλοί. Η κυβέρνηση, και ενώ η χώρα πρακτικά βρίσκεται στην τελική ευθεία για τις εθνικές εκλογές, προχώρησε με ειδική νομοθετική ρύθμιση στην αύξηση του ρυθμιζόμενου εσόδου της ΔΕΠΑ Υποδομών, ικανοποιώντας το αίτημα των Ιταλών και παρακάμπτοντας την ΡΑΕ. Το πρώτο ερώτημα είναι για ποιο λόγο η κυβέρνηση παρέκαμψε την ΡΑΕ και εν τέλει τι νόημα έχει να υπάρχουν ανεξάρτητες αρχές αν η κάθε κυβέρνηση και ο κάθε υπουργός με ένα νόμο και ένα άρθρο μπορούν να αγνοούν τις ανεξάρτητες αρχές και να κάνουν αυτό που επιθυμούν. Ας καταργήσουμε τις ανεξάρτητες αρχές για να κάνουν εξ αρχής αυτά που γουστάρουν οι κυβερνήσεις.
-- Το δεύτερο ερώτημα ίσως είναι πιο σοβαρό: γιατί τέτοια πρεμούρα για το έσοδο της ΔΕΠΑ Υποδομών; Γιατί τέτοια γενναιοδωρία στην Italgas; Γιατί δεν έγινε το ίδιο και σε άλλες περιπτώσεις, όπως π.χ. στην περίπτωση του ΑΔΜΗΕ; Θυμίζουμε ότι η ΡΑΕ «τσεκούρωσε» τη ρυθμιζόμενη αμοιβή, το WACC, του διαχειριστή μεταφοράς ενέργειας παρά τις έντονες αντιδράσεις του ΑΔΜΗΕ και παρά το γεγονός ότι υλοποιεί ένα μεγάλο πρόγραμμα επενδύσεων σε κρίσιμες εθνικές υποδομές. Γιατί αυτή η ειδική μεταχείριση στη ΔΕΠΑ Υποδομών, στην οποία πλέον το κράτος δεν έχει ούτε μια μετοχή;
-- Αντίθετα το Ελληνικό Δημόσιο έχει άμεσα συμφέροντα στον ΑΔΜΗΕ ως μέτοχος, ελέγχοντας απευθείας το 25% των μετοχών του ΑΔΜΗΕ και επιπλέον το 51% της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών (που ελέγχει το 51% του ΑΔΜΗΕ). Και δεν είναι μόνο το Δημόσιο αλλά και οι ιδιώτες μέτοχοι καθώς περίπου το 49% των μετοχών του ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών ανήκουν σε θεσμικούς επενδυτές και μικρούς ιδιώτες επενδυτές. Υπενθυμίζουμε ότι όταν έγινε γνωστή η απόφαση της ΡΑΕ για την μείωση του WACC του ΑΔΜΗΕ η μετοχή έκανε «βουτιά» και έκτοτε δεν έχει καταφέρει να επανέλθει πάνω από τα 2 ευρώ.
-- Τα λέμε αυτά γιατί υποτίθεται ότι η κυβέρνηση επιδιώκει την ανάπτυξη της κεφαλαιαγοράς και μάλιστα έχει επεξεργαστεί και στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη του Χρηματιστηρίου Αθηνών.
-- Διέψευσε τα σενάρια που συζητούνταν τις προηγούμενες ημέρες για επέκταση της εγγύησης καταθέσεων η Αμερικανίδα υπουργός Οικονομικών, Τζάνετ Γιέλεν. Μιλώντας σε επιτροπή της Γερουσίας, η Γιέλεν διαβεβαίωσε ότι το υπουργείο Οικονομικών θα κάνει «ό,τι χρειάζεται» για να προστατευθούν οι καταθέσεις, αλλά διευκρίνισε ότι δεν εξετάζει επέκταση της ομοσπονδιακής εγγύησης. Αυτό το θέμα είναι εξαιρετικά ευαίσθητο πολιτικά οι εκπρόσωποι των δύο μεγάλων κομμάτων στο Κογκρέσο, που θα κληθούν να εγκρίνουν τη νέα νομοθεσία, δεν θέλουν να ακούσουν για οποιοδήποτε μέτρο θα μπορούσε να ερμηνευτεί ως διάσωση τραπεζών με λεφτά των φορολογούμενων. Για την εγγύηση καταθέσεων έχουν ακουστεί το τελευταίο διάστημα όλων των ειδών οι προτάσεις: οι περιφερειακές τράπεζες θέλουν να επεκταθεί προσωρινά, για δύο χρόνια, σε όλες τις καταθέσεις, ενώ άλλοι προτείνουν να αυξηθεί το όριο των 250.000 δολ. σε 1 ή 2 εκατ. δολ.. Προς το παρόν, τίποτα από όλα αυτά δεν φαίνεται να «περπατάει», αλλά ας μην ξεχνάμε ότι οι αποφάσεις των πολιτικών δεν λαμβάνονται εν κενώ: αν καταρρεύσουν απότομα και άλλες τράπεζες λόγω φυγής καταθέσεων, πολλά μπορεί να αλλάξουν.
-- «Στοπ» στο GAP Interconnector, την πρόταση της Eunice για υποθαλάσσια διασύνδεση της Ελλάδας με την Αίγυπτο, θέτει ο ΑΔΜΗΕ, με τον ισχυρισμό ότι οι τεχνικές δυσκολίες είναι ανυπέρβλητες. Ο Διαχειριστής έχει ήδη αναφέρει στη Eunice ότι το σύστημα της Κρήτης δεν μπορεί να υποδεχθεί άλλες διασυνδέσεις και δεν έχει τη δυνατότητα τεχνικά να υποστηρίξει μεγάλες διασυνδέσεις, όπως θα είναι εκείνη της Αιγύπτου. Ήδη, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, το σύστημα στο νησί αγγίζει τα όριά του με τις υποδομές για τη διασύνδεση με την Αττική αλλά και με την Κύπρο. Οτιδήποτε επιπλέον, σε περιπτώσεις έκτακτων συμβάντων θα έθετε σε κίνδυνο την ευστάθεια του δικτύου της Κρήτης αλλά και των διασυνδέσεών της, λόγω των περιορισμών των τεχνολογιών συνεχούς ρεύματος. Αυτά λένε από τον ΑΔΜΗΕ, αλλά η Eunice επιμένει να προωθεί το project, με την πεποίθηση ότι τελικά αυτός που θα αποφασίσει δεν είναι ο ΑΔΜΗΕ, αλλά η Κομισιόν.
-- Πρόσφατα δόθηκε στη δημοσιότητα το Πρόγραμμα Πράσινη Μετάβαση ΜμΕ, που χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Η προδημοσίευση έγινε από τη Διαχειριστική Αρχή του υπουργείου Ανάπτυξης (Επ. Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα») και έδινε ελάχιστο χρόνο (από 7 έως 22 Μαρτίου), μόλις δύο εβδομάδες, για να ετοιμαστούν οι επιχειρήσεις. Το πρόγραμμα που χαρακτηρίζεται από πολλούς ανθρώπους της αγοράς ως «κακογραμμένο» εισάγει και μία «καινοτομία» που δεν είναι ευπρόσδεκτη από τις επιχειρήσεις που είναι οι εν δυνάμει δικαιούχοι του. Η αξιολόγηση γίνεται με τη μέθοδο του FiFo (First In First Out), δηλαδή ο πρώτος που υποβάλλει και πληροί τα (εύκολα σχετικά) κριτήρια βαθμολογίας «κλειδώνει» την επιδότηση. Όταν υποβάλλουν τόσοι όσοι εγκριθούν για την επιχορηγούμενη δημόσια δαπάνη, το Πρόγραμμα θα «κλείσει».
-- Ίσως κάποιος αναρωτηθεί: γιατί αντιδρούν οι επιχειρήσεις αλλά και οι σύμβουλοι που τους υποστηρίζουν στα Προγράμματα; Ο λόγος είναι απλός, όπως μας λένε. Είναι πάρα πολύ περίεργη η σπουδή που επιδεικνύει το αρμόδιο υπουργείο να βγάλει το Πρόγραμμα στον αέρα. Εκλογές βέβαια έρχονται και θέλουν να το «πουλήσουν». Όμως δεν είναι μόνο αυτό, κατά πως φαίνεται, το θέμα. Το Πρόγραμμα είναι σύνθετο, απαιτεί πολλές μέρες προετοιμασίας από τις σοβαρές εταιρείες και υπάρχουν δεκάδες ερωτήματα προς τη Διαχειριστική Αρχή που δεν έχουν απαντηθεί. Δεκάδες αδιευκρίνιστα θέματα, που οφείλουν να απαντηθούν κατά την φάση της προδημοσίευσης, όπως γινόταν μέχρι πρόσφατα. Όμως, χωρίς ποτέ να δημοσιεύσουν απαντήσεις και διευκρινίσεις, άνοιξαν το σύστημα σήμερα 22/3 στις 12 το μεσημέρι δεχόμενοι αιτήσεις. Οι επιχειρήσεις αγωνιούν, καθώς φτάνουν στα αυτιά τους φήμες για κάποιους που θα καταφέρουν να υποβάλουν πολύ γρήγορα, απορροφώντας τους διαθέσιμους πόρους. «Κι αν το πρόγραμμα ολοκληρωθεί μαγικά χωρίς να το πάρουμε χαμπάρι»; αναρωτιούνται. Ένα πρόγραμμα που θυμίζει εν πολλοίς το Εξοικονομώ και τα τεράστια θέματα ανισότητας που αυτό δημιούργησε. Όμως τώρα μιλάμε για κάποιες επιχειρήσεις, που εκμεταλλευόμενες τη δημόσια χρηματοδότηση θα αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
-- Τέλος ένα ακόμα αξιοσημείωτο σχετικά με το Πρόγραμμα είναι ο τίτλος του: «Πράσινη μετάβαση» λέγεται, όμως μπορεί να υποβάλλει αίτηση οποιαδήποτε επιχείρηση για δαπάνες που καμία δεν είναι «πράσινη».  Αν συμπεριλάβει και περιβαλλοντικά φιλικές ή/και δαπάνες εξοικονόμησης ενέργειας απλά αυξάνεται κατά 10% το ποσοστό επιδότησης. Άλλη μια ελληνική πατέντα!
-- Στη διανομή γενναίων πρόσθετων αμοιβών σε στελέχη της. με τη μορφή δωρεάν μετοχών, προχώρησε η Motor Oil. Το πρόγραμμα bonus αφορά τη διανομή σε έξι στελέχη της εταιρείας μετοχών τρέχουσας αξίας 6,3 εκατ. ευρώ από το χαρτοφυλάκιο ίδιων μετοχών που διατηρεί. Χωρίς χρηματικό αντάλλαγμα και χωρίς υποχρέωση διακράτησης για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα η γενική συνέλευση ενέκρινε τη δωρεάν διανομή 280.000 ιδίων μετοχών ως εξής: 150.000 μετοχών στον Διευθύνοντα Σύμβουλο και Αντιπρόεδρο του Δ.Σ. Ι. Βαρδινογιάννη (τρέχουσα αξία 3,3 εκατ. ευρώ), 35.000 μετοχές στον Αναπληρωτή Διευθύνοντα Σύμβουλο Π. Τζαννετάκη (τρέχουσα αξία 784.000 ευρώ), 35.000 μετοχές στον Αναπληρωτή Διευθύνοντα Σύμβουλο  Ι. Κοσμαδάκη, 20.000 μετοχές (τρέχουσα αξία 448.000 ευρώ) στον Γενικό Διευθυντή Διυλιστηρίου  Μ. Στειακάκη, 20.000 μετοχές στον Γενικό Διευθυντή Ανθρωπίνου Δυναμικού  Θ. Βουτσαρά και 20.000 μετοχές στον Νομικό Σύμβουλο της εταιρείας και Γραμματέα του Δ.Σ.. Γ. Προυσανίδη.
-- Επίσης, η συνέλευση ενέκρινε τη μακροπρόθεσμη διανομή μέχρι 550.000 μετοχών σε 70 δικαιούχους (εκτελεστικά μέλη ΔΣ και ανώτατα και ανώτερα διευθυντικά στελέχη) με το χρονοδιάγραμμα ωρίμανσης να ολοκληρώνεται τον Απρίλιο 2030  διασφαλίζοντας κατ΄ αυτόν τον τρόπο «τη συνέχιση της διευθυντικής ομάδας της εταιρείας μέχρι το έτος 2030».
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.
ΠΗΓΗ www.businessdaily.gr

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr