Κάτω το αργό, πάνω οι μετοχές των δύο ελληνικών διυλιστηρίων - Τι συμβαίνει με ΕΛΠΕ, Motor Oil

 

22 09 2015 | 07:56

Ενώ το αργό βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδά του εδώ και περισσότερο από έξι χρόνια, οι δύο ελληνικοί όμιλοι διύλησης Motor Oil και ΕΛΠΕ τρίβουν τα χέρια τους καθώς βλέπουν τα κέρδη τους να ανακάμπτουν εντυπωσιακά, κάτι που αποτυπώνεται και στο ταμπλό του χρηματιστηρίου.

Η άνοδος που έχουν γράψει τα "χαρτιά" αυτά τους τελευταίους μήνες είναι εντυπωσιακή. Η μεν μετοχή της Motor Oil βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα από τον Ιανουάριο του 2010. Χθες η μετοχή της έκανε νέα υψηλά, κλείνοντας στα 10,45 ευρώ, με την αποτίμηση του ομίλου να φτάνει στα 1,1 δισ. ευρώ. Ξεπέρασε δηλαδή το κρίσιμο όριο του 1 δισ. ευρώ, πάνω από το οποίο οι ξένοι επενδυτές αρχίζουν συνήθως να “κοιτάζουν” μια μετοχή.

Στα ΕΛΠΕ πάλι, από τα επίπεδα των 3,35 ευρώ στα οποία είχε καταρρεύσει η μετοχή στις 3 Αυγούστου, χθες έκλεισε στα 5,41 ευρώ. Εχει δηλαδή ανέβει 61% από τις αρχές Αυγούστου, οδηγώντας τη κεφαλαιοποίηση των ΕΛΠΕ στα 1,6 δισ. ευρώ. Σκεφτείτε μόνο ότι από τα υψηλά των περίπου 10 ευρώ όπου είχε φτάσει το 2013, η μετοχή των ΕΛΠΕ έχει χάσει ως σήμερα σχεδόν το 45% της αξίας της.

Φυσικά ΕΛΠΕ και Motor Oil, είναι δύο εντελώς διαφορετικές περιπτώσεις εταιρειών. Δύσκολα μπορεί κανείς να τις συγκρίνει. Στα ΕΛΠΕ λόγω της συμμετοχής του Δημοσίου δεν μπορεί κανείς να προβλέψει εύκολα ποια θα είναι μελλοντικά η μορφή του ομίλου (τι ακριβώς θα γίνει με την ιδιωτικοποίηση, κ.οκ.), ενώ αντίθετα δεν υπάρχουν παρόμοια ερωτήματα γύρω από τη Motor Oil.

Αλλά παρά τις διαφορές τους, και οι δύο όμιλοι έχουν κάτι κοινό. Την ανάκαμψη. Τα μεν ΕΛΠΕ έχουν επιστρέψει για τα καλά στη κερδοφορία - καθαρά κέρδη 66 εκατ. ευρώ στο α’ εξάμηνο έναντι ζημιών 91 εκατ. ευρώ πέρυσι- και όλα δείχνουν ότι η εικόνα αυτή θα συνεχιστεί και στο γ’ τρίμηνο του έτους. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του "Energypress", και με βάση τα στοιχεία για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, τα EBITDA των ΕΛΠΕ τρέχουν στο γ’ τρίμηνο του έτους με πάνω από 200 εκατ. ευρώ. Κάποιες μάλιστα εκτιμήσεις μιλούν για φετινά EBITDA της τάξης των 600-650 εκατ. ευρώ.

Κλειδί τι άλλο, τα βελτιωμένα διεθνή περιθώρια διύλισης (σε αυτό έχει συμβάλλει η σημαντική συρρίκνωση της διυλιστικής ικανότητας στην Ευρώπη), το ισχυρό δολάριο, και οι χαμηλές τιμές του αργού που επιτρέπουν σε ένα διυλιστήριο να αγοράζει φθηνά, άρα σε περίπτωση τυχόν αύξησης των τιμών, όπως τις τελευταίες εβδομάδες, να έχει πιθανότητες να εγγράψει σημαντικά κέρδη. Στα υψηλά περιθώρια διύλισης, και στο ισχυρό δολάριο, θα πρέπει κανείς να προσθέσει και τη διαχείριση της τραπεζικής κρίσης στην Ελλάδα, κατά την οποία διασφαλίστηκε χωρίς μεγάλα προβλήματα η απρόσκοπτη λειτουργία των διυλιστηρίων. 

Στο μέτωπο πάλι της Motor Oil, τα κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν το α΄εξάμηνο σε 287,46 εκατ. ευρώ έναντι 61,49 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο 2014. 

Η ανάκαμψη του κλάδου αποτυπώνεται και στο χρηματιστήριο. Δεν είναι τυχαίο ότι πρόσφατα η UBS έθεσε νέες υψηλότερες τιμές στόχους για τη μετοχή τόσο των ΕΛΠΕ όσο και της Motor Oil. O διεθνής οίκος αύξησε στα 12 ευρώ από 10,5 πριν την τιμή-στόχο για την μετοχή της Motor Oil. Για τα ΕΛΠΕ, η νέα τιμή-στόχος τέθηκε στα 8 ευρώ, από 7 πριν. Στις 31 Αυγούστου, η Alpha Finance έθεσε τον πήχη για τη Motor Oil στα 11 ευρώ (από 9,8 ευρώ), ενώ η IBG έθεσε στόχο για την ίδια πάντα μετοχή τα 13 ευρώ (στις 8/9).

(πορεία μετοχής Μοτορ Οιλ)

Σύμφωνα μάλιστα με την IBG τα υγιή περιθώρια διύλισης σε συνδυασμό με το ισχυρό δολάριο θα ενισχύσουν περαιτέρω την κερδοφορία της Motor Oil. Ως εκ τούτου, η IBG αναβάθμισε τις εκτιμήσεις της, με τη νέα πρόβλεψη να κάνει λόγο για καθαρά EBITDA φέτος από τον κλάδο διύλισης στα 490 εκατ. ευρώ για τη Motor Oil, αυξημένα κατά 235 εκατ. σε σχέση με πέρυσι.

Θυμίζουμε ότι τα χαμηλότερα επίπεδα της τιμής της Motor Oil σημειώθηκαν σε μια από τις χειρότερες στιγμές της 5ετούς ελληνικής κρίσης, όταν το Μάιο του 2012 έπεσε στα 3,6 ευρώ. Αυτός που είχε αγοράσει τότε μετοχές, σήμερα κερδίζει 200%. Επίσης από την αρχή του χρόνου φέτος, η αξία της συγκεκριμένης μετοχής έχει ανέβει κατά 60%.

(η πορεία της μετοχής των ΕΛΠΕ)

Με άλλα λόγια, ο μαύρος χρυσός των διυλιστηρίων αρχίζει να λάμπει στο χρηματιστήριο, παρά την πτώση του αργού. Τα πάντα φυσικά θα εξαρτηθούν από τις διακυμάνσεις του πετρελαίου, και του δολαρίου, αλλά και τη στάση που θα τηρήσει η νέα κυβέρνηση στα φλέγοντα θέματα. Η τρόικα ξεκινά τη νέα αξιολόγηση στα μέσα Οκτωβρίου, και μόνο αν ολοκληρωθεί επιτυχώς θα εκταμιευτεί το υπόλοιπο της δόσης και εν συνεχεία θα αρχίσει η διαπραγμάτευση για την ελάφρυνση του χρέους.

Τέλος, όσο για τα περιθώρια διύλησης, η αύξησή τους κάποτε θα σταματήσει. Πόσο μάλλον όταν νέες διυλιστικές μονάδες κυρίως στη Μέση Ανατολή και την Ασία, πρόκειται να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους μέσα στα επόμενα δυο χρόνια.

 

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr