Καθρέφτης της δυσπραγίας στην οικονομία η αγορά καυσίμων- Βουλιάζει παρά τη μείωση των τιμών

 

 Δεν ισχύει στην περίπτωση της Ελλάδας το θεώρημα πως «όταν πέφτουν οι τιμές των καυσίμων, η κατανάλωσή τους αυξάνεται».

Διαψεύδοντας τις προσδοκίες για ενίσχυση της ζήτησης από τη σημαντική κάμψη των τιμών, οι πωλήσεις βενζινών και ντίζελ υποχωρούν έναντι των περυσινών επιπέδων, απόδειξη ότι συνεχίζεται η αρνητική τάση που ξεκίνησε μετά τα capital controls και ενισχύθηκε από τη φθινοπωρινή φοροεπιδρομή.

Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών που δείχνουν ότι στο δεκάμηνο (Ιανουάριος-Οκτώβριος), η κατανάλωση έκλεισε στο -6% για τις βενζίνες και στο -2% για το ντίζελ κίνησης συγκριτικά με το ίδιο διάστημα πέρυσι.

Το -6% στις βενζίνες μόνο αμελητέο δεν είναι. Αν υποθέσουμε ότι διατηρείται ως το τέλος του έτους, τότε μεταφράζεται σε 151.000 λιγότερους τόνους βενζίνης από πέρυσι, οπότε και πωλήθηκαν στη χώρα 2,55 εκατ. τόνοι. Αντίστοιχα στο ντίζελ οι πωλήσεις είχαν διαμορφωθεί στα 2,37 εκατ. τόνοι.

Το περίεργο είναι ότι το τελευταίο διάστημα, ειδικά από το Σεπτέμβριο και μετά, καταγράφεται αυξημένη κίνηση αυτοκινήτων στους δρόμους της Αθήνας, ακόμα και εικόνες μποτιλιαρίσματος, που παραπέμπουν σε παλαιότερες εποχές.

Οφθαλμαπάτη ή πραγματικότητα; “Κοιτάζουμε όλοι την Κηφισίας και τη Μεσογείων όπου πράγματι η κίνηση δεν έχει επηρεασθεί. Ας ρίξουμε μια ματιά και στις εθνικές οδούς, εκεί οι διελεύσεις έχουν μειωθεί δραματικά”, λέει στο Energypress ο Γιάννης Αλιγιζάκης πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ.

Στις εθνικές οδούς λοιπόν, οι μετακινήσεις και μαζί τους και η κατανάλωση καυσίμων, έχουν συρρικνωθεί, αφού οι παραγγελίες έχουν μειωθεί και μαζί τους και τα δρομολόγια των μεταφορικών.

Το πλήγμα στο χώρο αυτό είναι αισθητά μεγαλύτερο του οικιακού. Στον επαγγελματικό τομέα, η μείωση πωλήσεων σε ντίζελ κίνησης είναι άνω του 20% συγκριτικά με την ίδια εποχή πέρυσι, όπως λέει ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ.

Αυτό που στην ουσία συμβαίνει εδώ και μερικούς μήνες είναι η αναστροφή των θετικών τάσεων για ζήτηση καυσίμων που υπήρχαν μέχρι και το πρώτο εξάμηνο του 2015. Μέχρι τότε, υποβοηθούμενη και από τη μείωση των τιμών στα καύσιμα, η ελεύθερη πτώση της κίνησης οχημάτων στην Αθήνα κατά το 2012 και το 2013 είχε ανακοπεί, η κατάσταση φαινόταν να σταθεροποιείται, ενώ καταγράφονταν και ορισμένα αχνά σημάδια ανόδου.

Τα capital controls ανέκοψαν την τάση αυτή, όπως είχε ήδη διαφανεί από τα στοιχεία οκταμήνου. Το διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου είχε κλείσει στο -3% για τις βενζίνες και στο -1% για το ντίζελ κίνησης.

Τώρα, η εικόνα μαρτυρά επιδείνωση παρά τη συνεχιζόμενη μείωση των τιμών έναντι της περυσινής χρονιάς.

Συγκρίνοντας τις τιμές της 30ης Οκτωβρίου που αναγράφονται στο Παρατηρητήριο Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης με τις αντίστοιχες της 31ης Οκτωβρίου 2014 διαπιστώνουμε ότι:

  • Η αμόλυβδη βενζίνη είναι φθηνότερη κατά 12%. Από 1,59 ευρώ πέρυσι, κοστίζει φέτος 1,40 ευρώ το λίτρο.
  • Το ντίζελ κίνησης πωλείται χαμηλότερα κατά 19% έναντι του 2014. Από 1,37 ευρώ, στοιχίζει 1,11 ευρώ το λίτρο.
  • Το πετρέλαιο θέρμανσης διανέμεται προς 83 λεπτά έναντι 1,049 ευρώ το λίτρο πέρυσι, δηλαδή 21% χαμηλότερα.
  • Όσο για τη τιμή στο υγραέριο κίνησης (autogas) έχει πέσει κατά 15%. Από 82,4 λεπτά πέρυσι, φέτος διατίθεται προς 70 λεπτά το λίτρο.

Κύκλοι της αγοράς καυσίμων εκτιμούν ότι η εικόνα θα επιδεινωθεί περαιτέρω όταν μπει στο ισοζύγιο και το πετρέλαιο θέρμανσης, η ζήτηση για το οποίο από τις 15 Οκτωβρίου έως σήμερα, είναι εξαιρετικά υποτονική εξαιτίας των καλών καιρικών συνθηκών.

Συμπέρασμα; Ένα ακόμη θεώρημα, ότι “όταν πέφτει η τιμή των καυσίμων, αυξάνεται η κατανάλωση”, καταρρίπτεται στην Ελλάδα της ύφεσης. Τι κι αν οι τιμές των καυσίμων έχουν επιστρέψει σε επίπεδα 2009. Αν δεν αρθεί η αβεβαιότητα στην οικονομία, η ζήτηση δεν πρόκειται να αυξηθεί ακόμη και αν η βενζίνη πέσει κάτω από τα 1,20 ευρώ.

 

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr