Ποιοί μεγάλοι traders χτυπούν τη πόρτα των ΕΛΠΕ

 

 

Παραγγελίες για βενζίνες από μερικούς εκ των μεγαλύτερων traders διεθνώς όπως η Vitol, και η Glencore International, δέχεται σύμφωνα με πληροφορίες το τελευταίο διάστημα ο όμιλος των ΕΛΠΕ.

Ενόψει της καλοκαιρινής σεζόν, όπου παραδοσιακά αυξάνεται η ζήτηση για βενζίνες στο Δυτικό ημισφαίριο, και μαζί της και οι τιμές, την πόρτα των ΕΛΠΕ χτύπησαν το τελευταίο διάστημα αρκετοί traders. 

Πιο πρόσφατες, οι περιπτώσεις των Vitol, και Glencore, δύο γίγαντες του κλάδου που διαχειρίζονται commodities αξίας πολλών δισ. δολαρίων, με τους οποίους τα ΕΛΠΕ ετοιμάζονται να κλείσουν συμφωνίες για πώληση βενζινών. 

Σε μια περίοδο όπου η μάχη για τα μερίδια αγοράς ανάμεσα στα δυιλιστήρια της Μεσογείου οξύνεται, τα ΕΛΠΕ καταφέρνουν να βρίσκουν πελάτες για τα προιόντα τους "καθώς στο trading τα πάντα είναι θέμα τιμής", όπως λένε πηγές του ομίλου.

Εχοντας ελαχιστοποιήσει την παραγωγή του φθηνού μαζούτ, και έχοντας ρίξει το βάρος του σε προιόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας, όπως βενζίνη και ντίζελ, ο όμιλος εξάγει το 50% της συνολικής του παραγωγής. Από τα Βαλκάνια, τη Τουρκία και την Αίγυπτο μέχρι και σε κάποιες από τις μεγαλύτερες πετρελαιοπαραγωγές χώρες του Κόλπου, όπως η Σαουδική Αραβία.

Κι όλα αυτά, όταν όπως έγινε σαφές και σε πρόσφατη εκδήλωση της Fuels Europe στις Βρυξέλλες σχετικά με την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαικών δυιλιστηρίων, ο κλάδος αντιμετωπίζει όλο και πιο οξύ ανταγωνισμό από μονάδες εκτός Ε.Ε. Από την έναρξη της κρίσης του 2008 έως σήμερα, έχουν συνολικά βάλει λουκέτο 22 από τα 127 ευρωπαικά δυλιστήρια, (κυρίως σε Γαλλία, Βρετανία, Γερμανία), τόσο επειδή ήταν γέρικα και δεν εκσυγχρονίστηκαν, όσο και γιατί ο κλάδος δυσκολεύεται πλέον να ανταγωνιστεί μονάδες εκτός ΕΕ, που δεν επιβαρύνονται με τσουχτερά πράσινα κόστη, όπως οι αγορές για δικαίωματα ρύπων. Λίγο έλειψε μάλιστα το 23ο να γίνει το διυλιστήριο των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη, το οποίο τη γλίτωσε μόνο χάρη στις επενδύσεις εκσυγχρονισμού του, καταφέροντας όπως και τα άλλα δύο του ομίλου, σε Ασπρόπυργο και Ελευσίνα, να μειώσει δραστικά τις εκπομπές του σε ρύπους.

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της πρόσφατης εκδήλωσης που διοργάνωσαν τα ΕΛΠΕ στις Βρυξέλλες με αφορμή τα 50 χρόνια λειτουργίας του διυλιστηρίου της Θεσσαλονίκης, παρουσία των ελλήνων ευρωβουλευτών, στελέχη του ομίλου μεταφέρουν πολύ θετική εικόνα. 

"Δεχτήκαμε τηλεφωνήματα από Ιταλούς και Ισπανούς ευρωβουλευτές, που μας κάλεσαν να συστήσουμε όλα τα διυλιστήρια του Ευρωπαικού Νότου ένα συνασπισμό, προκειμένου να ασκήσουμε συντονισμένα πίεση στη Κομισιόν να περιορίσει τα ρυθμιστικά κόστη όπως αυτά για τις αγορές δικαιωμάτων ρύπων", επισημαίνει στέλεχος του ομίλου.

Μείωση του χρέους

Πέρα πάντως των παραπάνω, ένας είναι ο κύριος στόχος των ΕΛΠΕ για φέτος.Να καταφέρουν να αποπληρώσουν, όπως έχουν προγραμματίσει, το ευρωομολόγο ύψους 400 εκατ. ευρώ που λήγει το Μάιο. "Εφόσον αυτό συμβεί η εικόνα διεθνώς για τα ΕΛΠΕ θα αλλάξει, θα μας αντιμετωπίζουν με άλλον αέρα", προσθέτει ο συνομιλητής μας.

Τα EBITDA πάντως του Ιανουαρίου δείχνουν καλά. Εκτιμάται ότι ανήλθαν γύρω στα 80 εκατ. ευρώ. "Εάν καταφέρνουμε να αποταμιεύουμε γύρω στα 30 εκατ. ευρώ κάθε μήνα, ο στόχος που έχουμε βάλει για την απομείωση του χρέους, θα επιτευχθεί. Διαφορετικά, ο όμιλος θα πρέπει να προσφύγει σε νέο δανεισμό, κάτι που η διοίκηση δεν το επιθυμεί.

Σημειωτέον ότι τα συνολικά χρέη των ΕΛΠΕ ανέρχονται σε 3,3 δισ. ευρώ. Το 50% χρηματοδοτείται από μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες γραμμές πίστωσης και από ομολογίες που εκδόθηκαν στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου, ενώ το υπόλοιπο 50% από ανακυκλούμενο βραχυπρόθεσμο δανεισμό.

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr