Με τροπολογία Σκουρλέτη μειώνεται η "ανακτήσιμη διαφορά" του ΔΕΣΦΑ - Ερωτηματικά για την τύχη της ιδιωτικοποίησης

 

 Τροπολογία με την οποία νομοθετείται η μείωση της "ανακτήσιμης διαφοράς" των 829 εκατ. ευρώ που έχει λαμβάνειν ο ΔΕΣΦΑ από προηγούμενα χρόνια κατέθεσε στη Βουλή, ο  Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης, στο νομοσχέδιο για τους υδρογονάνθρακες που συζητήθηκε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.

Βάσει της τροπολογίας, αφαιρούνται για τα έτη 2012-15 από τον υπολογισμό της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης (ΡΒΠ) του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) οι επιχορηγήσεις, οι οποίες είχαν ενσωματωθεί στο μετοχικό κεφάλαιο του Διαχειριστή κατά τη σύσταση της εταιρείας το 2007. Ως εκ τούτου, μειώνεται η ΡΒΠ του Διαχειριστή για τα παραπάνω έτη, κατά περίπου 200 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον με την τροπολογία η ανακτήσιμη διαφορά των ετών 2006 - 2010 η οποία είχε οριστεί το 2012 σε 319 εκατ. ευρώ επανακαθορίζεται στα 213 εκατ. ευρώ.

Η μείωση της "ανακτήσιμης διαφοράς" είναι η πρώτη κίνηση για να περιοριστεί η αύξηση στα τέλη χρήσης δικτύου (που πληρώνει ο καταναλωτής και εισπράττει ο ΔΕΣΦΑ) που επρόκειτο να επιβληθεί εάν τα πράγματα έμεναν όπως ήταν. Τα επόμενα βήματα είναι, πρώτον, η επικείμενη μείωση του επιτοκίου με το οποίο επιβαρύνεται η οφειλή για όσο χρόνο δεν καταβάλλεται η "ανακτήσιμη διαφορά", μείωση επιτοκίου την οποία θα αποφασίσει η ΡΑΕ, και δεύτερον, η αλλαγή του κανονισμού τιμολόγησης που πρόκειται επίσης να αποφασίσει η ΡΑΕ.

Με το συνδυασμό των κινήσεων αυτών αναμένεται η αύξηση στα τέλη δικτύου να κυμανθεί στα επίπεδα του 30% και να αποφευχθούν "εξωπραγματικές" αυξήσεις της τάξης του 68%, όπως σημείωσε στη Βουλή ο κ. Σκουρλέτης.

Μιλώντας στη Βουλή, προαναγγέλλοντας την κατάθεση της τροπολογίας, ο κ. Σκουρλέτης είχε αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής:

«Με βάση τον μέχρι τώρα ισχύοντα κανονισμό οδηγούμαστε σε μια κατάσταση, η οποία θα έλεγα οδηγούσε στη διαμόρφωση τιμών, οι οποίες ήταν ακραίες και προκλητικές. Εάν εφαρμόσουμε τον ήδη υφιστάμενο κανονισμό διαμόρφωσης των τιμών, θα πρέπει να υιοθετήσουμε αυξήσεις της τάξεως του 68%», επισημαίνοντας ότι η αύξηση «θα επιβάρυνε και τα νοικοκυριά, κυρίως όμως, θα επιβάρυνε την εγχώρια βιομηχανία που χρησιμοποιεί το φυσικό αέριο». Παράλληλα θα είχε επίδραση υπέρ του αγοραστή του ΔΕΣΦΑ που είναι η «SOCAR».

Ο Π. Σκουρλέτης είπε ότι η «SOCAR» «θα έδινε 400 εκατ. για το 66% και θα είχε να λαμβάνει, για τα επόμενα χρόνια, το 66% των 829 εκατ. ευρώ». «Δεν είμαστε διατεθειμένοι, στο βαθμό που αυτό δεν εμπίπτει στους όρους του διαγωνισμού και δεν επηρεάζει τη μελλοντική σύμβαση και την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ - για την οποία επαναλαμβάνω έχουμε δεσμευθεί από την συμφωνία του προηγούμενου καλοκαιριού - να «τινάξουμε στον αέρα» μέσα από τέτοιες παράλογες απαιτήσεις, την εγχώρια βιομηχανική παραγωγή και να επιβαρύνουμε τα ελληνικά νοικοκυριά, τόνισε και ανακοίνωσε ότι «θα πάμε σε μια λελογισμένη αύξηση, η οποία να μην δημιουργεί προβλήματα και μάλιστα δεν θα γίνει αισθητή- αν λάβουμε υπ' όψιν μας, ότι οι διεθνείς τιμές του φυσικού αερίου έχουν πέσει».

Τι θα γίνει με την ιδιωτικοποίηση

Ωστόσο άγνωστο παραμένει ποια θα είναι η αντίδραση των Αζέρων της SOCAR, αλλά και των Ιταλών της SNAM, ως αγοραστών του 66% του Διαχειριστή, καθώς ναι μεν δεν θίγονται οι όροι του διαγωνισμού, βλέπουν όμως να μειώνονται τα μελλοντικά έσοδα του ΔΕΣΦΑ. Είναι, δε, προφανές ότι το τίμημα των 400 εκατ. ευρώ που πρόσφερε η SOCAR και κέρδισε το διαγωνισμό είχε "δοθεί" με βάση και τα μελλοντικά έσοδα της εταιρείας. Οι δύο εταιρείες πάντως, SOCAR και SNAM, είχαν ενημερωθεί παλιότερα για τις προθέσεις του υπουργείου ΠΕΝ.

Άγνωστο είναι επίσης ποιά θα είναι η αντίδραση του ΤΑΙΠΕΔ, η διοίκηση του οποίου, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, δεν γνώριζε τίποτα για την τροπολογία Σκουρλέτη.

Εν ολίγοις ανοίγει ένα κεφάλαιο με άγνωστη εξέλιξη σχετικά με την τύχη της ιδιωτικοποίησης. Σύμφωνα πάντως με κάποιες εκτιμήσεις, ένα «ναυάγιο» του project πιθανόν να αποτελεί επιδίωξη και των δύο πλευρών, για διαφορετικούς λόγους, αλλά χωρίς κανείς να θέλει να χρεωθεί τη ματαίωση της ιδιωτικοποίησης.

Είναι σαφές ότι αν η πώληση του ΔΕΣΦΑ δεν ολοκληρωθεί, χωρίς όμως η ευθύνη να πέφτει στην ελληνική πλευρά, ο υπουργός Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης μάλλον θα είναι ευχαριστημένος, αφού αυτό θα του επιτρέψει να υλοποιήσει τη στρατηγική του κόμματός τους για διατήρηση των ενεργειακών δικτύων υπό δημόσιο έλεγχο. Σε δεύτερη φάση θα μπορούσε προφανώς να προχωρήσει κάποιο «μοντέλο ΑΔΜΗΕ» και για τα δίκτυα αερίου.

Από την άλλη, οι Αζέροι που από την αρχή μπήκαν στο project του ΔΕΣΦΑ κυρίως για πολιτικούς λόγους, έχουν να αντιμετωπίσουν σημαντικές πιέσεις από την πτώση των τιμών του πετρελαίου και φυσικού αερίου και είναι αναγκασμένοι να περικόπτουν δαπάνες. Είναι δύσκολο ωστόσο να υπαναχωρήσουν στη συμφωνία γι’ αυτό και κινούνται μέχρι σήμερα προσεκτικά για να μη χρεωθούν το πιθανό «ναυάγιο».

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr