Με ταξίδι στην Τεχεράνη συνεχίζεται το φλερτ με τους Ιρανούς – Τα δύο σενάρια για νέο διυλιστήριο στην Ελλάδα

 

Ενταγμένη στην προσπάθεια ευόδωσης της συνεργασίας με το Ιράν στους τομείς του πετρελαίου και του φυσικού αερίου ήταν, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η χθεσινή συνάντηση που είχε ο Υπουργός Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης, με τον Ιρανό Πρέσβη στην Ελλάδα Majid M. Shabestari.

Όπως ανακοινώθηκε «συζητήθηκαν θέματα διμερούς ενεργειακής συνεργασίας, η οποία έχει ήδη αναπτυχθεί με θετικά αποτελέσματα. Στη βάση αυτή, επιδιώκεται η περαιτέρω ενδυνάμωση των ενεργειακών σχέσεων των δύο χωρών με όρους αμοιβαίου οφέλους». Πρακτικά το θέμα προτεραιότητας είναι η διερεύνηση των πραγματικών δυνατοτήτων που υπάρχουν για να αξιοποιηθεί το ενδιαφέρον που έχουν δείξει οι Ιρανοί, τόσο για συμμετοχή στον πλωτό τερματικό σταθμό LNG της Αλεξανδρούπολης, όσο και για την από κοινού με τα ΕΛΠΕ κατασκευή νέας διυλιστικής μονάδας στη χώρα μας.

Το επόμενο βήμα, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, είναι η, σε σύντομο διάστημα, εκ νέου επίσκεψη στην Τεχεράνη υψηλόβαθμου κλιμακίου των ΕΛΠΕ, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες επαφές και συζητήσεις με την κυβέρνηση του Ιράν και βέβαια τα στελέχη της εταιρείας πετρελαίου ΝΙΟC.

Όπως έχει αποκαλύψει σε πρόσφατο δημοσίευμά του το energypress, μετά τη αρχική πρόταση για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο των ΕΛΠΕ, οι Ιρανοί έχουν βολιδοσκοπήσει τους επιτελείς του Ελληνικού Ομίλου για ένα ακόμα πιο φιλόδοξο και αναβαθμισμένο σχέδιο, δηλαδή για την από κοινού κατασκευή νέου διυλιστηρίου στη χώρα μας, το οποίο θα εξυπηρετεί κατά κύριο λόγο τις ανάγκες εξαγωγών της Ιρανικής πετρελαϊκής παραγωγής.

Την περίοδο αυτή το Ιράν έχει δύο κυρίως στόχους: Αφενός να ανεβάσει την παραγωγή πετρελαίου στα προ εμπάργκο επίπεδα και αφετέρου να δημιουργήσει «βάση» επί ευρωπαϊκού εδάφους για τη διύλιση και προώθηση του πετρελαίου στις ευρωπαϊκές αγορές. Με δεδομένο ότι οι Ιρανοί έχουν βολιδοσκοπήσει για το σκοπό αυτό και τη Βουλγαρία – αν όχι και άλλες χώρες -, η ελληνική πλευρά καλείται να κινηθεί με ταχύτητα προκειμένου να αξιοποιήσει τη συγκεκριμένη συγκυρία.

Σύμφωνα με πληροφορίες μελετώνται δύο πιθανά σενάρια χωροθέτησης μιας νέας διυλιστικής υποδομής, στην περίπτωση βέβαια που προχωρήσει το project. Το ένα σενάριο «βλέπει» την επέκταση του διυλιστηρίου της Θεσσαλονίκης και το άλλο την κατασκευή εντελώς νέας διυλιστικής μονάδας στη Θράκη.

Σημειωτέον ότι η πρόταση των Ιρανών δεν συνδέεται άμεσα με την αποπληρωμή του χρέους των ΕΛΠΕ, αλλά αντίθετα φέρονται διατεθειμένοι να χρηματοδοτήσουν με ρευστό τη συμμετοχή τους.

Όσον αφορά το θέμα του φυσικού αερίου, είναι γνωστό ότι το Ιράν είναι πλέον σε θέση να παραδώσει ποσότητες υγροποιημένου αερίου (LNG) και αναζητεί προς τούτο διόδους και πελάτες. Στα μέσα Ιουλίου μάλιστα, κατά τη συνάντηση του υπουργού Ενέργειας του Ιράν Bijan Namdar Zangeneh, με τη Βουλγάρα ομόλογό του Τεμεζούνκα Πέτκοβα, τα Βουλγαρικά ΜΜΕ έγραψαν ότι ο Ιρανός εκδήλωσε ενδιαφέρον να προμηθεύσει η χώρα του με αέριο τόσο την Ελλάδα, όσο και τη Βουλγαρία αμέσως μόλις ολοκληρωθεί ο IGB. Παράλληλα τόνισε ότι το Ιράν ενδιαφέρεται και για την παροχή αερίου στον τερματικό LNG της Αλεξανδρούπολης.

Εν τω μεταξύ, όπως έχει ήδη γράψει το energypress, το ενδιαφέρον των Ιρανών έχει κατατεθεί σε συνομιλίες που είχαν με την ελληνική πλευρά και μάλιστα έχει προχωρήσει ένα βήμα περισσότερο, δηλαδή το Ιράν εμφανίζεται διατεθειμένο να εξετάσει και τη μετοχική του συμμετοχή στο σχήμα που θα κατασκευάσει και εκμεταλλευθεί τον πλωτό σταθμό της Αλεξανδρούπολης.

Ενδεικτική, αλλά και χαρακτηριστική πρέπει να θεωρείται η πληροφορία ότι η Ιρανική εταιρεία αερίου NIGC έχει «κλειδώσει» τη συμμετοχή της στο Oil&Gas συνέδριο που θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα στις 28 Σεπτεμβρίου. Κατά την έλευσή τους στη χώρα μας οι Ιρανοί αξιωματούχοι θα έχουν κρίσιμες συναντήσεις σε πολιτικό και επιχειρηματικό επίπεδο.

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr