Εν αναμονή των τιμολογίων της ΡΑΕ οι Shell και ENΙ

Γιώργος Φιντικάκης

07 12 2016 | 05:59

 

Την απόφαση έγκρισης από τη ΡΑΕ των τιμολογίων εμπορίας για το 2017, αναμένουν οι τρεις ΕΠΑ Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, που έχουν υποβάλει εδώ και ένα μήνα στην Αρχή τις ταρίφες τους.

Εκτός όμως από τις τρεις ΕΠΑ, εν αναμονή της απόφασης της ΡΑΕ βρίσκονται και οι μέτοχοι των δύο εταιρειών, δηλαδή η Shell στην Αττική και η ENI σε Θεσσαλονίκη-Θεσσαλία. Εάν τα τιμολόγια που θα εγκρίνει η Αρχή είναι ικανοποιητικά για τις εταιρείες, εκτιμάται ότι οι δύο μέτοχοι πιθανόν θα "παγώσουν" τις απαιτήσεις τους κατά του Δημοσίου, απαιτήσεις για αποζημίωση λόγω κατάργησης του μονοπωλίου τους στην αγορά. Εάν πάλι δεν είναι, τότε δεν αποκλείεται να οδηγηθούμε ακόμα και σε δικαστικές εμπλοκές.

Θυμίζουμε ότι η ΡΑΕ έχει ήδη εγκρίνει τις ταρίφες διανομής, και πρέπει τώρα να κάνει το ίδιο και με τις ταρίφες εμπορίας ώστε οι δύο ξένοι μέτοχοι να αξιολογήσουν τι "ζημιά" έχουν υποστεί από την κατάργηση του μονοπωλίου.

Ο νόμος προβλέπει ότι αμέσως μόλις ιδρυθούν οι νέες εταιρείες (διανομής και προμήθειας), θα αξιολογηθεί και η επίπτωση που θα υπάρξει στις δύο υφιστάμενες ΕΠΑ.

Το θέμα θα αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης των εταιρειών με τον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη, ωστόσο εκτιμάται ότι υπάρχει ακόμη περιθώριο για τη συζήτηση περί "αποζημίωσης ή όχι", καθώς και το πόση αυτή θα είναι, εφόσον κριθεί ότι πρέπει να υπάρξει.

Το θέμα συνδέεται με το γεγονός ότι και οι δύο ξένες εταιρείες είχαν από το 2001 και για 30 χρόνια κατοχυρωμένο από τον νόμο δικαίωμα μονοπωλιακής δραστηριότητας στη διανομή και εμπορία φυσικού αερίου στη γεωγραφική περιφέρεια της Αττικής, και της Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας αντίστοιχα. Το αποκλειστικό αυτό δικαίωμα καταργήθηκε στο πλαίσιο εφαρμογής του μνημονίου. Οσο για την ελληνική πλευρά, ο μεν πρώην υπουργός Ενέργειας Π. Σκουρλέτης είχε ξεκαθαρίσει ότι δεν πρόκειται να δοθούν αποζημιώσεις από το Δημόσιο, ο δε νέος, Γ. Σταθάκης προφανώς και δεν έχει ακόμη ασχοληθεί με το θέμα. Ούτε επίσης έχει ακόμη συναντήσει τις διοικήσεις των δύο ΕΠΑ.

Στη περίπτωση για παράδειγμα της Shell, στρατηγικού επενδυτή με 49% στην ΕΠΑ Αττικής (το 51% ανήκει στη ΔΕΠΑ), κοινοτικές πηγές αναφέρουν ότι το κόστος από την απώλεια της μονοπωλιακής αυτής δραστηριότητας έχει αποτιμηθεί σε περίπου 100 εκατ. ευρώ

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η Shell δεν έχει ακόμη θέσει ζήτημα αποζημίωσης στην ελληνική κυβέρνηση, καθώς αναμένει την ανακοίνωση από τη ΡΑΕ για τις νέες ταρίφες, το ύψος των οποίων θα καθορίσει και τη στάση της.

Το ερώτημα ωστόσο που γεννάται είναι εύλογο. Σε περίπτωση που τόσο η Shell όσο και η ENI θεωρήσουν ότι οι νέες ταρίφες δεν καλύπτουν τη ζημιά που υφίστανται από το άνοιγμα της αγοράς, από που θα βρει το Δημόσιο χρήματα για να τις αποζημιώσει ;
 

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr