Εννέα εκκρεμότητες εμποδίζουν την ουσιαστική καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων

 

Εννέα εκκρεμότητες εμποδίζουν την ουσιαστική καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων
 
Η αίσθηση που επικρατεί στην αγορά, είναι ότι εντός του α΄ διμήνου του έτους το λαθρεμπόριο έχει αυξηθεί, με κύρια πηγή το πετρέλαιο ναυτιλίας και νέο πεδίο το υγραέριο.
Στην ενίσχυση του λαθρεμπορίου μετά την αύξηση της φορολογίας από τις αρχές του έτους αποδίδουν παράγοντες της αγοράς ένα μέρος της υποχώρησης της ζήτησης καυσίμων το α΄ δίμηνο του 2017.
Η αίσθηση που επικρατεί στην αγορά, είναι ότι εντός του α΄ διμήνου του έτους το λαθρεμπόριο έχει αυξηθεί, με κύρια πηγή το πετρέλαιο ναυτιλίας και νέο πεδίο το υγραέριο. 
Τα τελευταία χρόνια η Πολιτεία έχει δείξει τη βούληση της να εφαρμόσει μια σειρά από μέτρα, με στόχο να καταπολεμηθεί ριζικά η μάστιγα του λαθρεμπορίου. 
Έχουν ήδη γίνει πολλά και σημαντικά βήματα, αλλά απομένουν ορισμένες εκκρεμότητες, ώστε τα μέτρα να εφαρμοστούν και να λειτουργήσουν με τρόπο αποτελεσματικό και ουσιαστικό. 
Συγκεκριμένα, οι τομείς που παραμένουν σε εκκρεμότητα: 

1. Επέκταση εγκατάστασης Συστημάτων εισροών εκροών σε όλη την  εφοδιαστική αλυσίδα.
Είναι σημαντικό τα Συστήματα να εγκατασταθούν σε όλους τους τομείς της εφοδιαστικής αλυσίδας καυσίμων. 
Σήμερα παραμένουν εκκρεμότητες που αφορούν έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων που θα καλύπτουν θέματα εφαρμογής των Συστημάτων:
* Σε όλους τους κατόχους αδειών του Νόμου 3054/2002
συμπεριλαμβανομένων και των ελεύθερων αποθηκών των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών
* Στις αποθήκες μεγάλων καταναλωτών και
* Στις αποθήκες παραγωγών ή διακινητών βιοκαυσίμων
* Στις εγκαταστάσεις ιδιωτικών/ εργοταξιακών πρατηρίων του δημόσιου
και ιδιωτικού τομέα,
* Στις μαρίνες
* Στους αποθηκευτικούς χώρους όλων των παραγωγών ή διακινητών χημικών
προϊόντων (τολουόλη, διαλύτες, μεθανόλη, αιθανόλη, κλπ.) που δύνανται να αποτελέσουν αντικείμενο λαθρεμπορίας (πρόσμειξη στις βενζίνες, κλπ.) 
* Στις εταιρίες με χώρους στάθμευσης οχημάτων και αποθηκευτικές
εγκαταστάσεις για τη φύλαξη και συντήρησή τους που διατηρούν δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμων

2. Ολοκλήρωση εφαρμογής Συστημάτων εισροών-εκροών στα πρατήρια
Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει πολύ σημαντικά βήματα από τις Κρατικές Υπηρεσίες, τους πρατηριούχους και τις εταιρίες Εμπορίας για την εγκατάσταση και εφαρμογή των συστημάτων εισροών – εκροών στα πρατήρια.
Απομένουν τα εξής βήματα: 
- Διασφάλιση της σωστής λειτουργίας των Συστημάτων, μέσω κατάλληλου μηχανισμού πιστοποίησης και ελέγχου των εγκατεστημένων λογισμικών αλλά και εγχειριδίου χρήσης ανά εγκαταστάτη, ώστε οι ελεγκτικές αρχές να είναι σε θέση να πραγματοποιούν ουσιαστικούς ελέγχους για την ορθή λειτουργία του κάθε εγκατεστημένου Συστήματος.
- Αυτοματοποίηση της αξιοποίησης των δεδομένων του Συστήματος
μέσω χρήσης alarms για έλεγχο σε πραγματικό χρόνο και εφαρμογής διαδικασίας διασταύρωσης των τιμολογίων αγοράς καυσίμων. 
- Εφαρμογή διάταξης που απαγορεύει στις Εταιρίες Εμπορίας
Πετρελαιοειδών να εφοδιάζουν δεξαμενές που δεν διαθέτουν τον οριστικό μοναδικό αριθμό ΑΜΔΙΚΑ που αποκτάει κάθε δεξαμενή διασυνδεδεμένη με σύστημα εισροών/εκροών. 
- Τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου του Συστήματος, προκειμένου να καλυφθούν οι παρατάσεις που έχουν δοθεί προφορικά κατά το παρελθόν στα πρατήρια, ώστε να μην επιβάλλονται αναδρομικά άδικα πρόστιμα.

3. Ολοκλήρωση Συστημάτων στις φορολογικές αποθήκες
Για να εφαρμοστεί και να λειτουργήσει πλήρως το σύστημα εισροών-εκροών στις Φορολογικές Αποθήκες και τις Αποθήκες Τελωνειακής Αποταμίευσης είναι απαραίτητο να δοθούν διευκρινήσεις που είναι αναγκαίες για την εφαρμογή και λειτουργία του συστήματος και να εκδοθεί η διαδικασία χορήγησης αριθμού μητρώου δεξαμενών και μετρητών εκροής και λεπτομέρειες αποστολής δεδομένων στην ΓΓΠΣ, καθώς και η διαδικασία ηλεκτρονικής επικοινωνίας για τα προϊόντα που διακινούνται κατά μάζα (μαζούτ, χημικά κλπ).

4. Εφαρμογή συστημάτων GPS
Εκκρεμούν οι προδιαγραφές και διαδικασίες για την υλοποίηση του συστήματος GPS σε βυτιοφόρα και πλωτά μέσα.

5. Ενίσχυση ελεγκτικών μηχανισμών
Πέραν των ανωτέρω, για την ολοκληρωμένη αξιοποίηση του Συστήματος εισροών - εκροών είναι επιβεβλημένη η άμεση οργανωτική και στελεχιακή ενίσχυση της ΓΓΠΣ/ ΓΓΔΕ με στόχο να γίνονται ουσιαστικοί έλεγχοι για την καταπολέμηση της παρανομίας.

6. Αυστηροποίηση ελέγχων για καταπολέμηση εικονικών εξαγωγών καυσίμων
Ορισμένοι έμποροι προμηθεύονται αφορολόγητα καύσιμα (Βενζίνες και Πετρέλαιο Κίνησης) από τις Εταιρίες Εμπορίας Πετρελαιοειδών ή και τα Διυλιστήρια με δήθεν σκοπό την εξαγωγή τους σε γειτονικές χώρες. 
Στη συνέχεια - χωρίς να γίνει πραγματική εξαγωγή- διαθέτουν τα καύσιμα παράνομα εντός της επικράτειας, καρπούμενοι φόρους και δασμούς. Θα πρέπει να ενταθούν οι έλεγχοι στις συγκεκριμένες δραστηριότητες.

7. Αυστηροποίηση ελέγχων διακίνησης Ναυτιλιακών καυσίμων
Ποσότητες Πετρελαίου Ναυτιλίας που προορίζονται για ανεφοδιασμό πλοίων καταλήγουν λαθρεμπορικά στη στεριά (μετά από αποχρωματισμό) σε πρατήρια, βιοτεχνίες, ξενοδοχεία κ.ά. 
Πρέπει να δοθεί έμφαση στους ελέγχους που γίνονται από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές. 
Οι ανωτέρω έλεγχοι θα πρέπει να ενταθούν, γιατί εκτιμάται ότι σήμερα το Πετρέλαιο Ναυτιλίας αποτελεί την κύρια πηγή λαθρεμπορίου.

8. Σήμανση Βυτιοφόρων και πλωτών εφοδιαστικών μέσων
Για τη περαιτέρω διευκόλυνση των ελεγκτικών υπηρεσιών στην προσπάθεια εντοπισμού μεταφορικών μέσων, που διενεργούν παράνομους εφοδιασμούς καυσίμων, προτείνεται η άμεση εφαρμογή της σχετικής διάταξης για υποχρεωτική σήμανση όλων των μεταφορικών μέσων (βυτιοφόρα ή σλέπια) από κατόχους Άδειας Εμπορίας ή Λιανικής Πώλησης. 
Για τα βυτιοφόρα αυτοκίνητα (Ι.Χ και Δ.Χ.) που μεταφέρουν αφορολόγητα καύσιμα θα πρέπει να υπάρχει ειδική σήμανση (μη μόνιμη), όπως προβλέπεται και εκ του νόμου. 
Σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει να επανεξεταστεί ο τύπος, το μέγεθος και η θέση της σήμανσης.

9. Καταπολέμηση παραεμπορίας και λαθρεμπορίου στο υγραέριο
Μια σχετικά νέα πηγή παραεμπορίας και λαθρεμπορίου αφορά στο υγραέριο κίνησης και οι πιθανές μέθοδοι είναι η παράνομη εμφιάλωση σε πρατήρια υγραεριοκίνησης, η παράνομη εμφιάλωση σε παράνομα (ή/και νόμιμα) εμφιαλωτήρια υγραερίου και η παράνομη διακίνηση βιομηχανικού υγραερίου με χαμηλό ΕΦΚ (60€/ΜΤ), το οποίο διοχετεύεται παράνομα στα πρατήρια, αντί για autogas (με υψηλό ΕΦΚ 430€/ΜΤ). 
Με στόχο να καταπολεμηθεί και αυτή η μορφή λαθρεμπορίου, προτείνεται:
- Να καθιερωθεί η τοποθέτηση στα πρατήρια φορολογικών μηχανισμών συνδεδεμένων με τις αντλίες υγραερίου.
- Να ενταθεί η διενέργεια ελέγχων σε όλα τα εμφιαλωτήρια.
- Να καθιερωθεί η διενέργεια ελέγχων στη διακίνηση βιομηχανικού υγραερίου και στα πρατήρια autogas.
- Να καθιερωθεί η διενέργεια ελέγχων σε τελικούς καταναλωτές χύμα υγραερίου (Βιομηχανίες / Βιοτεχνίες / Επαγγελματίες, κλπ).
- Να καθιερωθεί η διενέργεια ελέγχων και επικαιροποίησης των φακέλων των εταιριών κατόχων αδειών κατηγορίας “Γ”.

www.worldenergynews.gr

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr