Με "προίκα" την Αττική, το ΤΑΙΠΕΔ επισπεύδει την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ - Νέα προκήρυξη για νομικό σύμβουλο

 

Γιώργος Φιντικάκης

Σε γρήγορους ρυθμούς φιλοδοξεί το ΤΑΙΠΕΔ να τρέξει η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, δίχως ωστόσο η έγκαιρη έναρξη του διαγωνισμού το Μάρτιο να εξαρτάται από αυτό.

Στην πραγματικότητα βρίσκεται αποκλειστικά στα χέρια της Shell και της ΔΕΠΑ, που βρίσκονται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις για την εξαγορά του ποσοστού 49% που κατέχουν οι Ολλανδοί σε ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής, και ενώ οι επαφές των δύο πλευρών μπαίνουν στην πιο κρίσιμη φάση. Βρίσκεται, επίσης, στα χέρια των ευρωπαϊκών αρχών ανταγωνισμού που θα κληθούν να εγκρίνουν την εξαγορά.

Ανθρωποι πάντως με γνώση των διεργασιών μιλούν για προχωρημένες συζητήσεις ανάμεσα στα δύο μέρη, με την οικονομική διαφορά να συμπυκνώνεται σε λίγες δεκάδες εκατομμύρια ευρώ

Αν και ακριβές νούμερο θα προκύψει από τον αποτιμητή που θα βάλουν η Rothschild, σύμβουλος της ΔΕΠΑ, και η Lazard, σύμβουλος της Shell, ωστόσο εδώ και καιρό ακούγεται ότι οι Ολλανδοί ζητούν γύρω στα 150 εκατ. ευρώ.

Στη κυβέρνηση θέλουν να κλείσει η συμφωνία, αφού η ενίσχυση της ΔΕΠΑ στη λιανική και διανομή της Αττικής, αναμφισβήτητα της προσδίδει άλλης αξίας "προίκα", γεγονός που φυσικά θα αποτυπωθεί στο επενδυτικό ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί όταν θα προκηρυχθεί το Μάρτιο ο διαγωνισμός. 

Αλλά ο δρόμος μέχρι τότε είναι ακόμη μακρύς, και τα χρονοδιαγράμματα μαξιμαλιστικά. Ακόμη και αν ΔΕΠΑ και Shell προσλάβουν κοινό αποτιμητή, σίγουρα θα χρειασθεί εύλογο διάστημα, του ενός τουλάχιστον μηνός, προκειμένου να γίνει η αποτίμηση. Ακόμη και αν αυτή παραδοθεί μέσα στο Φεβρουάριο, θα πρέπει τα δύο μέρη να συμφωνήσουν στο τίμημα, και εν συνεχεία οι αρμόδιες αρχές ανταγωνισμού σε Ελλάδα και Βρυξέλλες, να κρίνουν ότι η παραμονή της ΔΕΠΑ στη λιανική αγορά δεν δημιουργεί εμπόδια. Όλα αυτά, σύμφωνα με την έκθεση συμμόρφωσης και το μνημόνιο, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο Μάρτιο, στόχος εξαιρετικά δύσκολος, κι αυτό στην καλύτερη περίπτωση.

Εκτός από τους μαξιμαλιστικούς χρόνους, υπάρχει ένα άλλο σοβαρότερο θέμα. Κυβέρνηση και θεσμοί φαίνεται να έχουν καταλήξει σε ένα συμβιβασμό για παραμονή της ΔΕΠΑ στην λιανική, μέσω ενίσχυσης της θέσης της στην Αττική, εξαγοράζοντας το 49% της Shell, και πουλώντας παράλληλα το 51% της Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας στην ΕNI

Αν όμως η ΔΕΠΑ εξαγοράσει το ποσοστό της Shell σε ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής, θα παραμείνει μια επιχείρηση με τρία διαφορετικά "καπέλα". Αφενός θα είναι βασικός εισαγωγέας αερίου (με “μεγάλα” συμβόλαια, κ.α), αφετέρου θα έχει το μονοπώλιο σε λιανική και διανομή της Αττικής, ενώ μέσω της ΔΕΔΑ θα ελέγχει τη διανομή και για όλη την υπόλοιπη Ελλάδα.

Το ερώτημα με άλλα λόγια που ανακύπτει στην περίπτωση ΔΕΠΑ, είναι το τι θα συμβεί σε περίπτωση που δεν δώσουν οι ευρωπαϊκές αρχές ανταγωνισμού το "πράσινο φως". Προφανώς σε μια τέτοια περίπτωση, το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να επανεξετάσει τη διαδικασία αποκρατικοποίησης. ‘Η να την αναβάλει αφού οι πάντες γνωρίζουν ότι τίποτα δεν πρόκειται να "τρέξει" με γοργό ρυθμό, όσο το τοπίο γύρω από τα παραπάνω παραμένει θολό.

Το πρόβλημα όμως είναι οι δανειστές, οι οποίοι πιέζουν για επιτάχυνση των χρονοδιαγραμμάτων, δίχως άλλες παρατάσεις. Σε αυτό το μήκος κύματος, το Ταμείο προκήρυξε χθες την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παροχή υπηρεσιών νομικού συμβούλου σχετικά με την αξιοποίηση της συμμετοχής του στη δημοσία επιχείρηση αερίου ("ΔΕΠΑ"). Η προθεσμία υποβολής προσφορών ορίστηκε στις 26 Φεβρουαρίου.

Στο ΤΑΙΠΕΔ αναγνωρίζουν τις δυσκολίες του εγχειρήματος, ωστόσο ελπίζουν ότι ως τα τέλη Μαρτίου θα έχει επιλυθεί το θέμα ΔΕΠΑ-ΕΠΑ. Ισως γι’ αυτό το λόγο να είναι τόσο συχνές οι συζητήσεις των συμβούλων αλλά και της ίδιας της ΔΕΠΑ με τους δύο μετόχους της, δηλαδή τα ΕΛΠΕ (έχουν το 35% της εταιρείας), και το ΤΑΙΠΕΔ (65%) με προοπτική μάλιστα το επόμενο διάστημα αυτές να ενταθούν.

 

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr