Λαμπίρης: Επόμενο μεγάλο στοίχημα η αποθήκη αερίου στην Καβάλα

 

Ιδιαίτερες αναφορές στις ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις είχε η σημερινή ομιλία του δ.σ. του ΤΑΙΠΕΔ, Ριχάρδου Λαμπίρη, στο Athens Investment Forum 2018, το οποίο διοργάνωσε το ΤΕΕ.

Ο ίδιος δήλωσε πως η επικράτηση των τριών εταιρειών του TAP στην πώληση του ΔΕΣΦΑ με τόσο υψηλό τίμημα, που ανήλθε σε 585 εκατ. ευρώ και το δυνατό πρόγραμμα επενδύσεων στην εταιρεία ύψους 330 εκατ. έως το 2023 είναι χαρακτηριστικά της γεωστρατηγικής σημασίας που έχει η χώρα μας. Επίσης, ανέφερε πως "το υπό εξάντληση υποθαλάσσιο κοίτασμα φυσικού αερίου της Νοτίου Καβάλας είναι για εμάς το επόμενο μεγάλο στοίχημα". Για τα ΕΛΠΕ είπε πως "έχει πολλές προκλήσεις μπροστά της και υπό το άρμα ενός διεθνούς επενδυτή μπορεί να ατενίσει το μέλλον με νέα δυναμική".

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του κ. Λαμπίρη:

Κυρίες και Κύριοι καλησπέρα σας,

Θα ήθελα πρώτα από όλα να ευχαριστήσω τους διοργανωτές για την τιμή που μου κάνουν να απευθυνθώ σήμερα σε όλους σας, να σας μιλήσω για τις επενδυτικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, να μοιραστώ μαζί σας το όραμα αλλά και τη στρατηγική του ΤΑΙΠΕΔ.

Δίνω έμφαση στο όραμα, όχι γιατί είναι παγιωμένο στην συνείδηση των περισσοτέρων ότι το ΤΑΙΠΕΔ ιδιωτικοποιεί την δημόσια περιουσία. Αλλά γιατί είναι βαθιά η πεποίθηση η δική μου και του Ταμείου ότι μπορούμε να βοηθήσουμε καταλυτικά τη χώρα.

Πιστεύω ότι όλοι χρειαζόμαστε να βλέπουμε την μεγάλη εικόνα, αυτό που θέλουμε να γίνουμε, εκεί που θέλουμε να φτάσουμε για να μας δίνει κίνητρο και δύναμη να πετύχουμε. Πιστεύω απόλυτα ότι η Ελλάδα έχει ρόλο και ισχύ τόσο περιφερειακά στα Βαλκάνια και τη λεκάνη της Μεσογείου, όσο και εντός της ΕΕ. Δεν πιστεύω στο «κάτι πρέπει να κάνουμε για να μην χαθεί το τρένο της ανάπτυξης», αλλά στο «πάμε να το κάνουμε…». Σε αυτό το σημείο βρισκόμαστε. Καλούμαστε να αξιοποιήσουμε τις θετικές προοπτικές της χώρας μας ωστε η οικονομία να είναι ευελικτή και ισχυρή και η κοινωνία να απολαμβάνει τα οφέλη αυτής της ανάπτυξης.

Το κλειδί που ανοίγει αυτή την πόρτα στο μέλλον είναι οι άμεσες επενδύσεις. Νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε σε αυτό. Ο κινητήριος μοχλός είναι οι υποδομές και η αλληλεπίδραση κλάδων και υπηρεσιών γύρω από αυτές. Εδώ έρχεται το ΤΑΙΠΕΔ και διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο με την εμπειρία που έχει αποκτήσει από το 2011, με την ολιστική προσέγγιση που υιοθετεί και με το πρόγραμμα αξιοποίησης που υλοποιεί, το οποίο σε μεγάλο βαθμό αφορά υποδομές μεταφορών, τουρισμού και ενέργειας ή δημιουργεί υποδομές όταν πρόκειται για το real estate.

Το Ταμείο προσελκύει ιδιωτικά κεφάλαια, ξένα και ελληνικά, αξιοποιώντας την δημόσια περιουσία. Η λέξη ιδιωτικοποίηση δεν μας φοβίζει, ούτε μας απωθεί. Απλώς στο ΤΑΙΠΕΔ δεν κάνουμε μόνο αυτό. Η στρατηγική μας είναι πολυδιάστατη, όπως και τα έργα που έχουμε. Δεν αντιμετωπίζουμε ένα περιουσιακό στοιχείο ως έναν μεμονωμένο διαγωνισμό, αλλά σαν ένα κομμάτι του παζλ που προσδίδει υπεραξία στο asset, στην οικονομία, την κοινωνία και συνολικά στη χώρα.

Κινούμαστε γύρω από ένα τρίπτυχο αξιοποίησης των δημόσιων υποδομών, σε συνδυασμό με τον τουρισμό και την ανάπτυξη της αγοράς ακινήτων. Και είμαστε στην ευχάριστη θέση να βλέπουμε ήδη τα πρώτα αποτελέσματα: στα έργα αξίας άνω των 8 δισ. ευρώ που έχουμε ολοκληρώσει προστίθενται ως υπεραξία πάνω από 20 δισ. ευρώ από υποχρεωτικές επενδύσεις, τέλη παραχώρησης από τους επενδυτές προς το ελληνικό δημόσιο κ.λπ. Ενδεικτικά να σας αναφέρω κάποια στοιχεία από εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ. Το έργο ανάπλασης του παλαιού αεροδρομίου στο Ελληνικό εκτιμάται ότι θα συμβάλει κατά 1,7% στην αύξηση του ΑΕΠ ή κατά 5,4 δισ. ευρώ, ενώ θα δημιουργήσει 70.000 νέες θέσεις εργασίας. Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ θα αποδώσει επιπλέον 0,5% στο ΑΕΠ έως το 2025 και θα έχουν δημιουργηθεί περισσότερες από 31.000. νέες θέσεις εργασίας.

Η σταθερότητα, η ευελιξία, η τήρηση των κανόνων και η συνέχιση των μεταρρυθμίσεων φέρνουν επενδυτές στη χώρα. Το βλέπουμε καθημερινά να γίνεται πραγματικότητα μέσα από το πρόγραμμα μας.

Επιτρέψτε μου σύντομα και περιεκτικά να σας παρουσιάσω την στρατηγική του ΤΑΙΠΕΔ, τι σημαίνει για εμάς ολιστική προσέγγιση. Δεν μπορείς να προχωρήσεις στην αξιοποίηση ενός λιμένα εάν δεν δεις συνολικά το αποτύπωμά του στην τοπική κοινωνία και οικονομία, εάν δεν δεις αν και πώς αλληλεπιδρά με τον αυτοκινητόδρομο και τον σιδηρόδρομο και δεν επιδιώξεις να κάνεις πραγματικότητα τις συνδυασμένες μεταφορές. Έχουμε για παραδείγμα τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, Πειραιά και Θεσσαλονίκη, που πλέον είναι υπό ιδιωτική διαχείριση.

Η βελτίωση της λειτουργίας και των υποδομών τους είναι δεδομένη. Η περαιτέρω ανάπτυξη των εργασιών τους στο επίπεδο του διαμετακομιστικού εμπορίου ταυτίζεται με τον εκμοντερνισμό και την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπό τη σκέπη της ιταλικής Ferrovie.

Ταυτίζεται και με την βελτίωση των αυτοκινητοδρόμων, και εμείς έχουμε αναλάβει να αξιοποιήσουμε την Εγνατία Οδό – ο διαγωνισμός όπως γνωρίζετε είναι σε εξέλιξη και 7 σχήματα μετέχουν σε αυτόν. Η Εγνατία Οδός είναι ένας σημαντικός αυτοκινητόδρομος που συνδέει και συνδέεται με 5 λιμάνια: τον ΟΛΘ στη Θεσσαλονίκη, ανατολικά τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας και δυτικά Ηγουμενίτσα – Κέρκυρα. Με τις συνέργειες που αναπτύσσονται να είναι προφανείς, στόχος μας είναι στο επόμενο διάστημα να αξιοποιήσουμε πρώτα αυτά τα τέσσερα περιφερειακά λιμάνια.

Και ας έρθουμε στην ενέργεια. Ο χάρτης των συσχετισμών χαράσσεται εκ νέου. Βλέπουμε νέες συμμαχίες, νέους ισχυρούς παίκτες και φυσικά τις εναλλακτικές μορφές και τις πολιτικές «πράσινης ενέργειας» οι οποίες είναι ψηλά στην ατζέντα της ΕΕ. Οι επενδύσεις που γίνονται στην Ευρώπη είναι σημαντικές με στόχο την ενεργειακή αυτάρκεια και επάρκεια με άξονα το φυσικό αέριο, συνθέτοντας ένα ταχέως μεταλλασσόμενο σκηνικό.

Σε αυτό το νέο τοπίο, η Ελλάδα πρέπει να καταστεί ενεργειακός κόμβος φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Η επικράτηση των τριών εταιρειών του TAP στην πώληση του ΔΕΣΦΑ με τόσο υψηλό τίμημα, που ανήλθε σε 585 εκατ. ευρώ και το δυνατό πρόγραμμα επενδύσεων στην εταιρεία ύψους 330 εκατ. έως το 2023 είναι χαρακτηριστικά της γεωστρατηγικής σημασίας που έχει η χώρα μας.

Το υπό εξάντληση υποθαλάσσιο κοίτασμα φυσικού αερίου της Νοτίου Καβάλας είναι για εμάς το επόμενο μεγάλο στοίχημα. Επιδίωξή μας είναι να αξιοποιηθεί ως υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου. Πρόκειται για μια υποδομή εθνικής σημασίας το οποίο έχει ήδη συμπεριληφθεί στον κατάλογο των Έργων Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI) που υιοθετήθηκε στις 17 Οκτωβρίου 2017 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα Κράτη Μέλη στην συνάντηση των Περιφερειακών Ομάδων για τα PCI.

Η διαδικασία προσέλκυσης δύο σημαντικών ενεργειακών εταιρειών, της Glencore και της Vitol για το πλειοψηφικό πακέτο των ΕΛΠΕ είναι ένα ακόμη δείγμα. Τα ΕΛΠΕ, η μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία, έχει πολλές προκλήσεις μπροστά της και υπό το άρμα ενός διεθνούς επενδυτή μπορεί να ατενίσει το μέλλον με νέα δυναμική. Αυτός είναι ο στόχος και για την χώρα μας συνολικά: μέσα από την αναδιάρθρωση των υποδομών της και αλλαγή στην στρατηγική προσέγγισή της να προετοιμαστεί για το μέλλον και να καταστεί ηγέτης σε νέες μορφές και μοντέλα ενέργειας όπως τα distributed energy resources.   

Τελευταίος αλλά εξίσου σημαντικός ο κλάδος του τουρισμού. Έχουμε συνηθίσει να τον χαρακτηρίζουμε «βαριά βιομηχανία» της χώρας και όχι άδικα. Δεν μπορείς να προσελκύσεις τουρισμό ανώτερης οικονομικής στάθμης εάν δεν έχεις σύγχρονα αεροδρόμια, εάν οι ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις δεν είναι υψηλών προδιαγραφών, εάν δεν έχεις εξαιρετικές μαρίνες. Και σε αυτόν τον κλάδο το ΤΑΙΠΕΔ προσφέρει τα μέγιστα σε επίπεδο προσέλκυσης επενδύσεων και ανάπτυξης υποδομών.

Επιτρέψτε μου να απαριθμήσω μερικά πολύ σημαντικά παραδείγματα:

  • Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που θα υποδέχονται ανανεωμένα και αναβαθμισμένα τους τουρίστες από την διαχείριση της Fraport όπου σε συνδυασμό με το Ελευθέριος Βενιζέλος, την επέκταση παραχώρησης του οποίου ολοκληρώνουμε, για να ακολουθήσει ο διαγωνισμός πώλησης του 30%. Τι καλύτερο για την χώρα να έχει αεροδρόμια – κόσμημα που ανταποκρίνονται στις υψηλές απαιτήσεις των ταξιδιωτών;
  • Το Ελληνικό και επενδύσεις ύψους 8 δισ. ευρώ που αναμένεται να ξεκινήσουν την επόμενη χρονιά. Το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη αναμένεται να αποτελέσει σημείο αναφοράς για την Αθήνα και την αναβάθμισή της ως τουριστικού προορισμού.
  • Ο Αστέρας Βουλιαγμένης που θα σηματοδοτήσει και την άφιξη της υπερπολυτελούς αλυσίδας Four Seasons στην ελληνική αγορά, η Κασσιόπη στην Κέρκυρα, η Αφάντου στη Ρόδο, νέα έργα που αναβαθμίζουν τις τουριστικές υποδομές της χώρας.

Σε αυτά, θα προστεθούν και άλλα προς αξιοποίηση ακίνητα, όπως είναι οι Γούρνες στο Ηράκλειο Κρήτης, ακίνητα στη Χαλκιδική, ιαματικές πηγές κλπ.

Σε ό,τι αφορά τις μαρίνες, η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού αποτελεί προτεραιότητα για τη χώρα. Έχουμε μια σειρά μαρινών στο χαρτοφυλάκιό μας, διαφορετικής ωρίμανσης και πέρα από τον Άλιμο και τη Χίο όπου οι διαγωνιστικές διαδικασίες είναι στην τελική ευθεία, θα δείτε το επόμενο διάστημα και άλλες κινήσεις μας. Πρωταρχικός στόχος η τακτοποίηση των μαρινών, η αδειοδότηση και το «προίκισμά» τους με χρήσεις, ώστε στη συνέχεια να εκκινήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες.

Κυρίες και Κύριοι,

Είμαστε αισιόδοξοι, αλλά και ρεαλιστές. Είμαστε πεπεισμένοι ότι η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας είναι αναπόφευκτη. Θα έρθει μέσα από τις νέες άμεσες επενδύσεις. Αυτές προσελκύουμε, αυτός είναι ο σκοπός μας, γι’ αυτόν τον στόχο εργαζόμαστε με πίστη και πείσμα. Γνωρίζουμε όλοι τι ζητούν οι επενδυτές: σταθερότητα. Και μπορούμε να την προσφέρουμε.  

Σας ευχαριστώ.

 

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr