ΔΕΠΑ: Η πώληση και οι χαμένες ευκαιρίες

 

 Στον πάγο μπήκαν τα μεγάλα έργα της ΔΕΠΑ. Η αγορά εκτιμά ότι χάνεται άδικα πολύτιμος χρόνος.

Μία ακόμη ιδιωτικοποίηση η οποία θα υλοποιηθεί κατά προτεραιότητα αφού κλείσει το θέμα της ΔΕΗ, αποτελεί εκείνη της ΔΕΠΑ, η οποία για την ώρα έχει μπει στον «πάγο».
Αν και ακόμη δεν έχει ξεκινήσει ουσιαστικά νέος κύκλος συναντήσεων μεταξύ της ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και της διοίκησης της επιχείρησης, η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ δεν αποκλείεται να τραβήξει χρονικά, ειδικά αν η νέα κυβέρνηση αποφασίσει να υλοποιήσει τα σχέδια τα οποία διακήρυσσε από τη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Το αρχικό σχέδιο της ΝΔ ήταν να πουληθεί η ΔΕΠΑ ως ενιαία επιχείρηση, και όχι σε κομμάτια, δηλαδή ξεχωριστά το κομμάτι της εμπορίας και ξεχωριστά εκείνο των υποδομών, ενώ η λύση που προωθούσε ο ΣΥΡΙΖΑ και το σχετικό νομοσχέδιο είχε θεωρηθεί ότι είχε αρκετά «κενά».
Σύμφωνα με όσα είχε προωθήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, το Δημόσιο θα έπρεπε να διατηρήσει την πλειοψηφία του ελέγχου των δικτύων διανομής και των μεγάλων έργων μέσω της ΔΕΠΑ Υποδομών, στην οποία θα ανήκουν τα δίκτυα διανομής (δηλαδή οι Εταιρείες Διανομής Αερίου Αττικής, το 51% της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας  και το 100% της ΔΕΔΑ - δίκτυα υπόλοιπης Ελλάδας).
Παράλληλα, θα υπήρχε και η ΔΕΠΑ Εμπορίας, με το Δημόσιο να πουλάει το 50,1% του ποσοστού του. Σε αυτή θα ανήκαν η Εταιρεία Προμήθειας Αερίου Αττικής, η χονδρική εμπορία και οι διεθνείς συμβάσεις προμήθειας.
Αν και ακόμη δεν έχει γίνει γνωστό το πλάνο που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση, ούτε έχει αποφασιστεί ποιος θα εξακολουθήσει να βρίσκεται στα ηνία της επιχείρησης μετά από την αντικατάσταση του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας, Δημήτρη Τζώρτζη, από τον πρόεδρο (και πλέον και διευθύνοντα σύμβουλο), Βελισσάριο Δότση, πηγή της αγοράς η οποία παρακολουθεί από κοντά τη διαδικασία, μιλώντας στο insider.gr, αναφέρει ότι το πραγματικό όφελος για την επιχείρηση, την απασχόληση και τις επενδύσεις σε δίκτυα στην Ελλάδα ίσως να προκύψει από μία άλλη εναλλακτική. 
«Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει ουσιαστική εξέλιξη στην ιδιωτικοποίηση. Το πρόβλημα όμως δεν είναι μόνο αυτό. Το θέμα είναι ότι έχει χαθεί πολύτιμος  χρόνος για τις επενδύσεις. Υπήρξε μια στασιμότητα λόγω της αναμενόμενης ιδιωτικοποίησης και τελικά τίποτα δεν προχώρησε. Αυτό δεν ήταν ευθύνη της διοίκησης. Η μία λύση θα ήταν να εκκινήσει άμεσα η διαδικασία και ο επενδυτής να αναλάβει και τα έργα αν προωθηθεί ένα σχέδιο προς αυτή την κατεύθυνση. Αυτά τα έργα όμως δεν ξέρουμε σε τι βάθος χρόνου θα μπορούσαν να υλοποιηθούν αν τα αναλάμβανε κάποιος τρίτος. Από την άλλη, αυτή τη στιγμή στα ταμεία της ΔΕΠΑ υπάρχουν χρήματα για επενδύσεις. Υπάρχουν δεκάδες έργα τα οποία θα μπορούσαν να προχωρήσουν σε όλη την Ελλάδα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Ο προϋπολογισμός τους κυμαίνεται γύρω στα 150 εκατ. ευρώ αλλά το πραγματικό όφελος θα ήταν πολύ μεγαλύτερο καθώς θα προέκυπταν νέες θέσεις εργασίας, θα μπορούσαν να κινηθούν οι άμεσα και έμμεσα εμπλεκόμενες επιχειρήσεις του κλάδου και το φυσικό αέριο θα έφθανε σε πολλές περιοχές της χώρας. Αυτό θα μπορούσε να γίνει μέσα στην επόμενη διετία. Και εφόσον υλοποιηθούν οι επενδύσεις, με ό,τι οικονομικό και κοινωνικό όφελος επιφέρουν αυτές, τότε θα μπορούσε να προχωρήσει και η ιδιωτικοποίηση. Το θέμα δεν είναι πόσο θα πουληθούν τα assets. Το θέμα είναι που θα πάνε αυτά τα χρήματα, αν θα διοχετευθούν στην πραγματική οικονομία και αν η λογική της ιδιωτικοποίησης θα έχει καθαρά εισπρακτικό χαρακτήρα ή θα ακολουθήσει μια μακροπρόθεσμη στρατηγική ανάπτυξης».

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr