Επιχείρηση «Καθαρά Διυλιστήρια» στην Ευρώπη


Επιχείρηση «Καθαρά Διυλιστήρια» στην Ευρώπη
Της Μάχης Τράτσα
Δευ, 9 Δεκεμβρίου 2019 - 15:04
Yπάρχει θέση για τα υγρά καύσιμα στην πορεία απανθρακοποίησης της ενέργειας και γενικότερα της οικονομίας στην Ευρώπη; Η ευρωπαϊκή βιομηχανία διύλισης παρουσιάζει μια ολοκληρωμένη πρόταση (Οραμα 2050) ώστε αφενός τα καύσιμα του μέλλοντος να είναι χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος και αφετέρου να παραμείνει οικονομικά βιώσιμη, με δεδομένο τον αυξανόμενο επιθετικό διεθνή ανταγωνισμό.
AddThis Sharing Buttons
FacebookShare to TwitterTwitterShare to E-mailE-mailShare to ΕκτύπωσηΕκτύπωσηShare to Περισσότερα...
Σε εκδήλωση της FuelsEurope και του The Parliament Magazine που διοργανώθηκε πρόσφατα και φιλοξενήθηκε στο Στρασβούργο από την ευρωβουλευτή κυρία Ελίζα Βόζεμπεργκ,  ο κ. Τζον Κούπερ, γενικός διευθυντής της FuelsEurope, της «φωνής» του ευρωπαϊκού Κλάδου Διύλισης στα θεσμικά όργανα της ΕΕ, περιέγραψε τα διυλιστήρια του μέλλοντος. Οπως ανέφερε, θα είναι συνδεδεμένα σε μια αλυσίδα βιομηχανιών (clusters) και θα αξιοποιούν πρώτες ύλες χαμηλού ή μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος, ανανεώσιμο ηλεκτρισμό και υδρογόνο, αλλά και παραπροϊόντα ή απόβλητα, όπως ο απορριπτόμενος άνθρακας, βιομάζα, αστικά απορρίμματα ή απόβλητα πλαστικού, άλγη, απορριπτόμενη θερμότητα, συμβατικό και συνθετικό αργό πετρέλαιο κ.λπ.
Η επίτευξη των στόχων
Πρόκειται για νέες τεχνολογίες, σε διάφορα επίπεδα ωριμότητας, οι οποίες θα μπορέσουν να δώσουν λύσεις στην ανάγκη περιορισμού των εκπομπών άνθρακα, διασφαλίζοντας ότι η επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής θα γίνει ομαλά για τις εθνικές οικονομίες και τις επιχειρήσεις. Ηδη η βιομηχανία διύλισης χρησιμοποιεί τεχνολογίες όπως τα βιοκαύσιμα και τα υδρογονοκατεργασμένα φυτικά έλαια. Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Κούπερ, τα υγρά καύσιμα από υδρογονάνθρακες παραμένουν ασυναγώνιστα σε ορισμένους τομείς. Οπως είπε χαρακτηριστικά, ο ηλεκτρισμός μπορεί να αποτελέσει βιώσιμη εναλλακτική λύση για τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά στις πόλεις, ωστόσο τα υγρά καύσιμα χαμηλού άνθρακα θα παραμείνουν αναγκαία στις οδικές μεταφορές βαρέων οχημάτων μεγάλων αποστάσεων, στην αεροπορία και στη ναυτιλία, όπως επίσης για την τροφοδοσία των πετροχημικών μονάδων, την παραγωγή λιπαντικών κ.λπ. Και αυτό διότι σήμερα δεν υπάρχει εναλλακτική τεχνολογία για καύσιμα εύκολα στη χρήση, στη μεταφορά και στην αποθήκευση για τους συγκεκριμένους τομείς.
Καύσιμα SAF
Το παράδειγμα των αερομεταφορών είναι χαρακτηριστικό, καθώς τα διυλιστήρια θα μπορούν στο μέλλον να διαθέσουν στην αγορά καύσιμα χαμηλού άνθρακα, τα λεγόμενα SAF (Sustainable Aviation Fuels), σε αντικατάσταση της κηροζίνης. Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, τα SAF θα μπορούν στο μέλλον να περιορίσουν τις εκπομπές CO2 έως και 80% σε σχέση με το συμβατικό αεροπορικό καύσιμο. Αλλά θα χρειαστεί να δημιουργηθούν οικονομίες κλίμακας τέτοιες ώστε τα SAF να ανταγωνιστούν οικονομικά την κηροζίνη. Η Finnair πραγματοποίησε τον Αύγουστο δύο υπερατλαντικές πτήσεις με το 14% των καυσίμων να είναι SAF, εξοικονομώντας 32 τόνους CO2.
Υποστηρικτικό πλαίσιο
Ωστόσο, για να ανταποκριθούν οι ευρωπαϊκές εταιρείες διύλισης στην πρόκληση της ενεργειακής μετάβασης θεωρούν απαραίτητο ένα υποστηρικτικό πλαίσιο λόγω του υψηλού κόστους των καινοτόμων τεχνολογιών, αλλά και στήριξη κατά τη διάρκεια της μετάβασης, ώστε να μην αναγκαστούν να «μετακομίσουν» εκτός Ευρώπης προκειμένου να διασφαλίσουν διεθνή ανταγωνιστικότητα. Προτείνουν μέτρα όπως αποζημίωση για το έμμεσο κόστος εκπομπών κατά την περίοδο 2021-2030, μείωση της φορολογίας στα καύσιμα χαμηλού άνθρακα και θέσπιση στόχων διείσδυσης των νέων καυσίμων στην αγορά.
Στην εκδήλωση παρευρέθησαν έλληνες και ξένοι ευρωβουλευτές, ενώ τα ΕΛΠΕ – που αποτελούν ένα από τα πλέον ενεργά μέλη της FuelsEurope και του Συνδέσμου των Ευρωπαϊκών Εταιρειών Διύλισης – εκπροσωπήθηκαν από τον πρόεδρο κ. Γιάννη Παπαθανασίου και τη διευθύντρια Ενεργειακής Πολιτικής κυρία Λιάνα Γούτα.
 
ΠΗΓΗ:https://www.energia.gr/article/162154/epiheirhsh-kathara-diylisthria-sthn-eyroph

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr