Η εκπόνηση των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων είναι υποχρεωτική για την τοπική αυτοδιοίκηση. Αφού ολοκληρωθούν, θα πρέπει ο κάθε δήμος να αποφασίσει εάν θα τα υλοποιήσει ο ίδιος, μέσω μιας δημοτικής επιχείρησης, ή εάν θα προχωρήσει σε διαγωνισμό για

«Σπριντ» για Επενδύσεις στα Δίκτυα Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων

Της Μάχης Τράτσα
Πεμ, 26 Νοεμβρίου 2020 - 08:22
Στο επενδυτικό… μικροσκόπιο από εγχώριες και ξένες εταιρείες, αλλά και δήμους, τίθενται οι υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων και δίτροχων. Ο λόγος είναι προφανής. Η ραγδαία ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης πανευρωπαϊκά συμπαρασύρει και την εγχώρια αγορά, οπότε ολοένα και θα αυξάνονται οι ανάγκες για ένα πυκνό δίκτυο φορτιστών που θα μπορεί να εξυπηρετεί τα οχήματα που κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια. Ηδη αρκετοί φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης προετοιμάζουν το έδαφος και παίρνουν θέση εκκίνησης, με αφετηρία την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος του Πράσινου Ταμείου που θα ανοίξει τις επόμενες ημέρες. Πρόκειται για το πρώτο από τα τρία προγράμματα, συνολικού προϋπολογισμού 14 εκατ. ευρώ, που προγραμματίζει το Ταμείο προκειμένου να επιδοτήσει
την εκπόνηση των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) τα οποία θα χωροθετούν, εντός των διοικητικών τους ορίων, τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης και τις θέσεις στάθμευσης ηλεκτρικών οχημάτων.
Στο θεωρητικό ενδεχόμενο που υπάρξει ενδιαφέρον από όλους τους δήμους της χώρας, θα χρειαστούν, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Πράσινου Ταμείου κ. Στάθη Σταθόπουλο, 14 εκατ. ευρώ έως και το 2022, δηλαδή 5,4 εκατ. ευρώ εφέτος, δέσμευση επιπλέον 2,5-3 εκατ. ευρώ από τον νέο προϋπολογισμό του 2021 και τα υπόλοιπα από τον προϋπολογισμό του 2022. Ωστόσο, η εμπειρία παλαιότερων προγραμμάτων έχει δείξει ότι η εγρήγορση, η ταχύτητα και ο προγραμματισμός δεν ανήκουν στα προτερήματα της τοπικής αυτοδιοίκησης. Για παράδειγμα, στο αντίστοιχο πρόγραμμα που αφορούσε τη χρηματοδότηση των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας είχαν δώσει το «παρών» μόνο 168 από τους 332 δήμους της χώρας.
Η εκπόνηση των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων είναι υποχρεωτική για την τοπική αυτοδιοίκηση. Αφού ολοκληρωθούν, θα πρέπει ο κάθε δήμος να αποφασίσει εάν θα τα υλοποιήσει ο ίδιος, μέσω μιας δημοτικής επιχείρησης, ή εάν θα προχωρήσει σε διαγωνισμό για την ανάθεση των έργων, είτε μέσω ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) είτε αποκλειστικά σε ιδιώτες.
Πάντως, πρόθεση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) είναι, εντός του 2021 και αφού θα έχει διαφανεί το ενδιαφέρον και η ωριμότητα των δήμων, να δημιουργήσει ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο για να στήριξη των φορέων που θα υλοποιήσουν και θα συντηρούν τα δίκτυα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, στηρίζοντας την επιχειρηματική διάσταση της ηλεκτροκίνησης, πιθανώς και με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Βάσει του νόμου 4710/20 προβλέπεται υποχρεωτικά η χωροθέτηση από τους δήμους τουλάχιστον ενός φορτιστή ανά 1.000 κατοίκους, άρα κατ’ αναλογία περίπου 11.000 φορτιστές για όλη τη χώρα. Από αυτούς, περί το 10% εκτιμάται ότι θα είναι ταχυφορτιστές, οι οποίοι κοστίζουν περίπου 30.000 έκαστος ενώ το 90% απλοί φορτιστές με ένα μέσο κόστος περίπου 7.000 ευρώ. Αρα η εγκατάστασή τους απαιτεί μια συνολική επένδυση από τους δήμους περίπου 100 εκατ. ευρώ.
Τζίρος €41 εκατ. ευρώ
Στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά», ένα πρόγραμμα προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ το οποίο θα παραμείνει ανοιχτό έως και το τέλος του 2021, η συμμετοχή των πολιτών το πρώτο τρίμηνο είναι σημαντική, λαμβάνοντας υπόψη και την οικονομική δυσπραγία που έχει επιφέρει στα νοικοκυριά η πανδημία. Εχουν υποβληθεί περίπου 8.835 αιτήσεις για την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ ο τζίρος των πωλήσεων με βάση το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί έφτασε τα 41 εκατομμύρια ευρώ.
Η πλειονότητα των αιτήσεων (75,15%, δηλαδή 6.639) αφορά ηλεκτρικά ποδήλατα και το 17,82% (1.575 αιτήσεις) ηλεκτρικά δίκυκλα και τρίκυκλα. Για επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών ΙΧ, ταξί και επαγγελματικών βαν έχουν κατατεθεί 621 αιτήσεις, υπερκαλύπτοντας τις πωλήσεις των τελευταίων 4 ετών (522 οχήματα). Επίσης έχουν υποβληθεί 199 αιτήσεις για επιδότηση φορτιστών (Αττική: 97  /48.7 % , Θεσσαλονίκη: 40 /20,10 %).  Από το σύνολο των αιτήσεων του προγράμματος επιδότησης, οι περισσότερες αιτήσεις προέρχονται από κατοίκους της Αττικής (3.244), των νησιών (1.602) και της Θεσσαλονίκης (1.200). Ως σήμερα έχουν εγκριθεί περίπου 4.500  αιτήσεις, αριθμός που «μεταφράζεται» σε απορρόφηση κονδυλίων 7,65 εκατομμυρίων ευρώ από το σύνολο των 100 εκατομμυρίων ευρώ.
5.420.000 ευρώ το πρώτο πρόγραμμα
Το πρώτο πρόγραμμα του Πράσινου Ταμείου για το 2020 είναι προϋπολογισμού 5.420.000 ευρώ όπως ανέφερε στο «Βήμα» ο πρόεδρος του Πράσινου Ταμείου κ. Στάθης Σταθόπουλος. «Θα έχει μια σύντομη προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος, ώστε να πάρουμε μια εικόνα πόσοι δήμοι είναι έτοιμοι και ενδιαφέρονται. Πρόθεση του Ταμείου είναι να καλύψει όλους τους δήμους έως το τέλος του 2022. Ξεκινούμε φέτος δίνοντας την ευκαιρία, σε πρώτη φάση, σε μεσαίους και μεγάλους πληθυσμιακά δήμους, από 25.000 πληθυσμό και πάνω, με δέσμευση να καλυφθούν όλοι έως το 2022, με δύο επιπλέον προσκλήσεις».
Μπαίνουν όλοι στην… πρίζα
Τα επόµενα χρόνια φορτιστές θα εγκατασταθούν σε χιλιάδες σηµεία σε υπεραγορές, βενζινάδικα, χώρους στάθµευσης, κ.λπ. Δεν είναι τυχαίο ότι η ηλεκτροκίνηση αποτελεί «µαγνήτη» για µεγάλους ελληνικούς αλλά και ξένους οµίλους. Η Tesla αναπτύσσει ένα νέο κέντρο έρευνας και ανάπτυξης στην Αθήνα ενώ στα σχέδια ανάπτυξης της «ηλεκτρικής λεωφόρου» ενδέχεται να εντάξει και την Ελλάδα. Επίσης, η Blink Charging, αναπτύσσει ένα ευρωπαϊκό δίκτυο σταθµών φόρτισης (µε φορτιστές ελληνικής κατασκευής), το οποίο θα διατρέξει και την Ελλάδα.
Στην… πρίζα έχει µπει και η ΔΕΗ που σχεδιάζει 1.000 σηµεία φόρτισης έως τα τέλη του 2021, ενώ στόχος της είναι να δηµιουργήσει 10.000 σταθµούς φόρτισης.
ΠΗΓΗ:https://www.energia.gr/article/172719/sprint-gia-ependyseis-sta-diktya-fortishs-hlektrikon-ohhmaton

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr