Το σενάριο υπερκύκλου στο πετρέλαιο και οι διχασμένοι traders

Tου David Sheppard
Το σενάριο υπερκύκλου στο πετρέλαιο και οι διχασμένοι traders
19 02 2021 | 10:16
Δύο από τις μεγαλύτερες τράπεζες της Wall Street κάνουν λόγο για νέο «υπερκύκλο» στο αργό πετρέλαιο, με τις JP Morgan και Goldman Sachs να προβλέπουν ότι οι τιμές θα εκτοξευτούν όταν υποχωρήσει η πανδημία.
Oι πιο «ταύροι» προβλέπουν επιστροφή των τιμών του αργού προς τα 100 δολάρια, ένα επίπεδο που δεν έχουν αγγίξει από το 2014. Η εκτιμώμενη άνοδος στηρίζεται στην υπόθεση ότι η δημοσιονομική τόνωση θα δώσει ώθηση στην κατανάλωση τη στιγμή που η πετρελαϊκή βιομηχανία έχει σταματήσει να επενδύει σε νέα κοιτάσματα για αύξηση της παραγωγής.
Μια τέτοιου είδους αποσύνδεση ανάμεσα στη ζήτηση και την προσφορά, η οποία οδηγεί σε μακροχρόνια άνοδο των τιμών, αποτελεί βασική προϋπόθεση για την έναρξη ενός υπερκύκλου. Θα άλλαζε ριζικά τις συνθήκες στον πετρελαϊκό τομέα, ο οποίος δέχθηκε ισχυρό πλήγμα πέρυσι από τη βουτιά στη ζήτηση που προκάλεσε η πανδημία και τις προβλέψεις για τον αντίκτυπο που θα έχει στην αγορά μια ευρεία αποδοχή των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων.
«Θα έχουμε έλλειψη στο αργό πετρέλαιο προτού σταματήσουμε να το έχουμε ανάγκη τα επόμενα χρόνια» είπε στους πελάτες του σε τηλεδιάσκεψη την περασμένη εβδομάδα ο επικεφαλής της JP Morgan για το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, Κρίστιαν Μάλεκ.«Μπορεί να δούμε το αργό πετρέλαιο να φτάνει ή να ξεπερνάει τα 100 δολάρια το βαρέλι» τόνισε.
Το πετρέλαιο Brent, το διεθνές σημείο αναφοράς, έχει ενισχυθεί πάνω από 60% από το τέλος του Οκτωβρίου στα 63 δολάρια το βαρέλι, λαμβάνοντας ώθηση από την αισιοδοξία για τα εμβόλια και τις περικοπές στην παραγωγή από μεγάλες πετρελαιοπαραγωγές χώρες.
Ο βετεράνος αναλυτής της Goldman Sachs, Τζέφρι Κάρι, ο οποίος είχε βαρύνουσα άποψη στην αγορά κατά τον τελευταίο υπερκύκλο την περίοδο 2003 και 2014, δήλωσε στους Financial Times ότι πιστεύει πως υπάρχουν πραγματικοί κίνδυνοι να φτάσει το αργό πετρέλαιο κοντά στα 80 δολάρια «ή και υψηλότερα φέτος». Αλλά αυτή τη φορά δεν είναι μια ενεργειακά πεινασμένη Κίνα αυτή που θα δώσει ώθηση στην κατανάλωση, αλλά η δημοσιονομική τόνωση από κυβερνήσεις σ' όλο τον κόσμο, όπως το πρόγραμμα του $1,9 τρισ. που πρότεινε ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν, το οποίο θα περιλαμβάνει δαπάνες και για «πράσινες» υποδομές.
«Αυτού του είδους η τόνωση με στόχο τα νοικοκυριά μεσαίου και χαμηλότερου εισοδήματος δημιουργεί σημαντική κατανάλωση με ένταση εμπορευμάτων, καθώς έχουν μεγαλύτερη ροπή στην κατανάλωση. Oι άνθρωποι αυτοί δεν οδηγούν Tesla. Οδηγούν SUV», υπογράμμισε ο Κάρι.
O ίδιος παραλληλίζει τη σημερινή κατάσταση με την πρωτοβουλία της «Μεγάλης Κοινωνίας» του προέδρου Λίντον Τζόνσον τη δεκαετία του 1960, υποστηρίζοντας ότι η ώθηση που έδωσε στην αμερικανική μεσαία τάξη – και η επακόλουθη αύξηση στην κατανάλωση αργού – δημιούργησαν τις προϋποθέσεις για την άνοδο στις τιμές του αργού τη δεκαετία του 1970, όταν οι χώρες της Μέσης Ανατολής συμπίεσαν την προσφορά προς τις ΗΠΑ.
Ο Αρτζούν Μούρτι έγινε ένας από τους πιο διάσημους αναλυτές κατά τον προηγούμενο υπερκύκλο αφότου προέβλεψε το 2005 ότι το αργό πετρέλαιο μπορεί να ανέβει πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι, ενώ εργαζόταν στο πλευρό του Κάρι στη Goldman Sachs. Αργότερα προέβλεψε ότι θα φτάσει τα 150-200 δολάρια το βαρέλι, προτού πιάσει ταβάνι στα 147 δολάρια λίγο πριν το ξέσπασμα της παγκόσμιας χρηματοοικονομικής κρίσης.
Τώρα που εργάζεται ως σύμβουλος και μέλος Διοικητικού Συμβουλίου ενεργειακής εταιρείας πιστεύει ότι οι προβλέψεις για νέο υπερκύκλο μπορεί να αποδειχθούν «βιαστικές», αλλά μπορεί να φανταστεί σενάρια όπου οι τιμές του αργού ενισχύονται σημαντικά. «Υπάρχουν ακόμα κάποια εμπόδια που πρέπει να υπερβούμε, αλλά πολλά θα εξαρτηθούν από την ένταση της ζήτησης» σημείωσε ο κ. Μούρτι.
Πριν από την πανδημία, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου ήταν περίπου 100 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Yποχώρησε κατά μέσο όρο σε περίπου 90 εκατ. βαρέλια την ημέρα και οι αναλυτές προβλέπουν ότι είναι απίθανο να φτάσει στα προ πανδημίας επίπεδα ώς το 2022, όταν η διάθεση εμβολίων θα επιτρέψει την ευρεία επανεκκίνηση των αεροπορικών ταξιδιών μεγάλων αποστάσεων.
Ο Μούρτι υποστηρίζει ότι αν η ζήτηση πετρελαίου αυξηθεί κατά περίπου 500.000 βαρέλια την ημέρα τα επόμενα χρόνια, δεν θα αρκεί για να δημιουργηθεί έλλειμμα προσφοράς. Ωστόσο, αν αυτή η αύξηση άγγιζε τα 1,2 εκατ. έως 1,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα, όπως συνέβη μετά τη πτώση των τιμών του 2014-15, αυτό θα μπορούσε να πυροδοτήσει έναν νέο υπερκύκλο.
Οι αυξήσεις στην παραγωγή θα μπορούσαν να αποδειχθούν το μεγάλο εμπόδιο για τους «ταύρους». Η προσφορά αργού έχει πληγεί κατά τη διάρκεια της κρίσης, με τις ΗΠΑ να χάνουν παραγωγή περίπου 2 εκατ. βαρέλια την ημέρα το τελευταίο έτος λόγω των χαμηλότερων τιμών. Ωστόσο, οι πρόσθετες ελλείψεις που απαιτούνται για τη δημιουργία ελλείμματος προσφοράς είναι λιγότερο προφανείς. Οι περικοπές στην παραγωγή από τη Σαουδική Αραβία, τα ΗΑΕ και άλλα μέλη του ΟΠΕΚ και των συμμάχων του δημιούργησαν περίπου 8 εκατ. βαρέλια πλεονάζουσας παραγωγικής δυνατότητας.
«Βραχυπρόθεσμα, δεν υπάρχει πραγματική έλλειψη αργού πετρελαίου και βλέπουμε χώρες όπως τα Η.Α.Ε. να σχεδιάζουν να αυξήσουν την παραγωγική δυνατότητα», δήλωσε ο Πάτρικ Γκίμπσον, διευθυντής παγκόσμιας προμήθειας πετρελαίου στη συμβουλευτική εταιρεία Wood Mackenzie. «Ωστόσο, στη βιομηχανία πετρελαίου, είναι πάντα δύσκολο να χρονολογηθεί η διαμόρφωση της προσφοράς στο σωστό σημείο».
Ο Πιέρ Αντουράντ, ο οποίος έγινε γνωστός στον τελευταίο υπερκύκλο κάνοντας μεγάλα μακροπρόθεσμα στοιχήματα σε υψηλότερες τιμές, είναι πιο προσεκτικός αυτή τη φορά. Πέρυσι, το πιο επιθετικό του fund κέρδισε περισσότερo από 150% στοιχηματίζοντας στην πτώση του αργού πετρελαίου κάτω των 20 $ το βαρέλι.
«Η πορεία της τιμής του πετρελαίου βρίσκεται σε μεγάλο βαθμό στα χέρια του ΟΠΕΚ για αυτό το έτος, ανάλογα με την ποσότητα της προσφοράς που θα επιλέξουν να απελευθερώσουν ξανά στην αγορά», δήλωσε ο Αντουράντ στους Financial Times.«Πιστεύω ότι η πορεία των τιμών του πετρελαίου είναι πιθανό να είναι ανοδική το 2021 και τα επόμενα χρόνια, αλλά υπάρχουν επίσης πολλά στοιχεία που θα μπορούσαν να εκτροχιάσουν αυτή την ανοδική κίνηση», πρόσθεσε, επικαλούμενος την επιστροφή του ιρανικού πετρελαίου, τον ρυθμό της αύξησης της παραγωγής και τον κίνδυνο τα εμβόλια να αντιμετωπίσουν προβλήματα με τις παραλλαγές της νόσου.
Ακόμα και οι «ταύροι» πιστεύουν ότι οποιοσδήποτε υπερκύκλος θα μπορούσε να είναι μικρότερος από την τελευταία φορά. Η αύξηση της ζήτησης θα μπορούσε να αρχίσει να μειώνεται ήδη από το 2025, κατά την άποψη του Κάρι.
Οι αναλυτές της JPMorgan είναι αισιόδοξοι ότι η άνοδος μπορεί να συνεχιστεί, αν και προβλέπουν και αυτοί ότι θα υπάρξει μια κορύφωση της ζήτησης, κάποια στιγμή.
Στους σκεπτικιστές περιλαμβάνεται και ο Άντι Χολ, ένας από τους πιο επιτυχημένους traders αργού πετρελαίου του τελευταίου υπερκύκλου – ο οποίος έχει πλέον αποσυρθεί από το trading. Η βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου βρίσκεται σε «μη αναστρέψιμη παρακμή», είπε.
«Ίσως αυτή η νεκρή γάτα μπορεί να αναπηδήσει μερικές ακόμη φορές. Αλλά θα ήταν αυτός ένας υπερκύκλος;» αναρωτήθηκε.

(Financial Times, euro2day.gr) 

ΠΗΓΗ:https://energypress.gr/news/senario-yperkykloy-sto-petrelaio-kai-oi-dihasmenoi-traders

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr