"Ανατρεπτική" πρόταση κατέθεσε στη ΡΑΕ ο ΔΕΣΦΑ: Να διπλασιαστεί το υφιστάμενο δίκτυο αερίου της χώρας με συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών energypress.gr

08 04 2022 | 07:30
Ο νέος ρόλος της χώρας, ειδικά μετά την ευρωπαϊκή απόφαση για απεξάρτηση από τη Μόσχα, που απαιτεί τη διαμετακόμιση μεγάλων ποσοτήτων αερίου, οδηγεί αναπόφευκτα, σύμφωνα με τον Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, στην πραγματοποίηση ευρείας έκτασης επενδύσεων για την ενίσχυση του υφιστάμενου δικτύου, τέτοιων μάλιστα που γίνεται λόγος για «διπλασιασμό του δικτύου». Οι επενδύσεις αυτές, σύμφωνα με πρόταση που έχει καταθέσει ο ΔΕΣΦΑ στη Ρυθμιστική Αρχή, πρέπει να γίνουν με αξιοποίηση γνωστών στην Ευρώπη «εργαλείων» όπως οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Ειδικότερα, την σημαντική αναβάθμιση του εγχώριου συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου με σχεδόν διπλασιασμό της δυναμικότητάς του και άρα νέες επενδύσεις, φέρνουν στο προσκήνιο τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται στην ευρωπαϊκή ενεργειακή «σκακιέρα» μετά και την απόφαση της Ευρώπης να απεξαρτηθεί προοδευτικά αλλά άμεσα από το ρωσικό φυσικό αέριο.  
Αυτό προκύπτει από την προοπτική της χώρας να αποτελέσει χώρα transit σημαντικά μεγαλύτερων ποσοτήτων σε σχέση με σήμερα, με δεδομένο ότι μια ενδεχόμενη διακοπή της ροής ρωσικού αερίου συνεπάγεται διοχέτευση ποσοτήτων περί τα 40 bcm στην ευρύτερη περιοχή της Βαλκανικής, μεγάλο μέρος των οποίων πρόκειται να διασχίσει την ελληνική επικράτεια.  
Οι αλλαγές στις ροές φυσικού αερίου από Νότο προς Βορρά και από Δύση σε Ανατολή, ακριβώς αντίστροφα σε σχέση με ότι ίσχυε μέχρι πρότινος, πέραν των σημαντικών γεωπολιτικών εξελίξεων που επιφέρουν, «επιβάλλουν» νέους όρους και δεδομένα για την ίδια την αγορά αερίου τόσο στο κομμάτι της εμπορίας όσο και στο εξαιρετικά σημαντικό κομμάτι των υποδομών.  
Σε αυτό το πλαίσιο ο ΔΕΣΦΑ εξετάζει την ανάπτυξη νέου συστήματος αγωγών καθώς και μια σειρά άλλες παρεμβάσεις στο σύστημα που θα επιτρέψουν την ροή μεγαλύτερων ποσοτήτων προς τις ευρωπαϊκές αγορές. Μιλώντας στο πρόσφατο συνέδριο Power & Gas Forum, o Διευθυντής Στρατηγικής και Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, Μιχάλης Θωμαδάκης, ανέφερε χαρακτηριστικά πως «Υπάρχουν έργα που πρέπει να γίνουν, ώστε να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε πλήρως το νέο ρόλο που καλείται να έχει το ελληνικό σύστημα μεταφοράς αερίου και στην ευρύτερη περιοχή. Αυτό δεν μπορεί να γίνει παρά μόνο με επενδύσεις. Στην ουσία σημαίνει ότι πρέπει να διπλασιαστεί το σύστημα».  
Να σημειωθεί πως ήδη υπάρχει εκφρασμένο ενδιαφέρον για μεταφορά ποσοτήτων από την Ρεβυθούσα προς την αγορά της Ιταλίας, καθώς και από το LNG της Αλεξανδρούπολης προς την βαλκανική ενδοχώρα. Μάλιστα ως προς την δεύτερη περίπτωση, της περιοχής των Βαλκανίων, χρειάζεται να συνυπολογίσουμε τις δυνατότητες που δημιουργεί ο υπό κατασκευή ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB καθώς και ο υφιστάμενος διαβαλκανικός αγωγός που υποχρησιμοποιείται σήμερα. 
Πηγές με γνώση του θέματος υπογραμμίζουν πως τέτοιο συγκριτικό πλεονέκτημα διαθέτει μονάχα το ελληνικό σύστημα, γιατί στην μεν περίπτωση της Τουρκίας μιλάμε για μια κλειστή αγορά με δυσκολία πρόσβασης και με μεγάλη εσωτερική κατανάλωση, για την δε γειτονική Ιταλία, ο σχεδιασμός του δικτύου "κινείται" από Βορρά προς Νότο και τυχόν αναστροφή αυτού, απαιτεί τεράστιες επενδύσεις που δεν είναι εύκολο να γίνουν, συνεκτιμώντας και τους πιεστικούς χρόνους για την αλλαγή "πλεύσης" του αερίου. 
Ενδιαφέρον έχει η επισήμανση του κ. Θωμαδάκη στο ίδιο συνέδριο πως σε πρόσφατο φόρουμ της Κομισιόν (εντός Μαρτίου) "όλοι οι μεγάλοι προμηθευτές της Ευρώπης μας ρωτούσαν πως θα ενισχυθεί η δυναμικότητα του ελληνικού συστήματος ώστε να πάει αέριο προς τον Βορρά". 
Επιπρόσθετα, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, οι νέες υπό ανάπτυξη υποδομές αερίου στην ελληνική επικράτεια «απαιτούν» τέτοιες παρεμβάσεις στο υφιστάμενο δίκτυο, καθώς πλέον οι εν δυνάμει διαθέσιμες ποσότητες θα ξεπερνούν κατά πολύ την ικανότητα μεταφοράς του δικτύου.  
Ποιο μοντέλο προκρίνει ο ΔΕΣΦΑ 
Για την υλοποίηση ενός τέτοιου επενδυτικού «project» ο ΔΕΣΦΑ προκρίνει το μοντέλο των «ΣΔΙΤ», συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ως ένα μοντέλο win-win για όλους, αλλά και ως ένα μοντέλο που συναντάται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες ως τρόπος ανάπτυξης των δικτύων.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energpypress, ο ΔΕΣΦΑ έχει υποβάλει προ μηνός σχετική πρόταση στη ΡΑΕ. Πρακτικά, με βάση αυτό το μοντέλο, ο ΔΕΣΦΑ κοινοποιεί τα έργα που χρειάζεται να γίνουν και προτίθεται να κάνει για την αναβάθμιση του δικτύου και κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να «κουμπώσει» τυχόν πρόσθετες παρεμβάσεις που θα ήθελε.
Αν για παράδειγμα μιλάμε για έναν αγωγό, ο ενδιαφερόμενος επενδυτής μπορεί να προσέλθει και να ζητήσει την επέκταση ενός αγωγού ή την κατασκευή ενός κλάδου. Το πρόσθετο κομμάτι πέραν του αρχικού σχεδίου ΔΕΣΦΑ επιβαρύνει τον επενδυτή και το σχετικό κόστος δεν προσμετράται στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση και δεν επιβαρύνει με επιπλέον τέλη χρήσης του δικτύου που μετακυλίονται στους καταναλωτές.
Αντιθέτως, επιτυγχάνεται καλύτερη αξιοποίηση των υποδομών με το ελάχιστο δυνατό κόστος, καθώς με τις επιπλέον ποσότητες που εισρέουν μειώνονται και οι ταρίφες των υπόλοιπων χρηστών. Πρόκειται για ένα μοντέλο που συμβάλει στην ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση φυσικού αερίου και στην καλύτερη αξιοποίηση των υποδομών, καθώς, σε διαφορετική περίπτωση, η εξ’ολοκλήρου ανάπτυξη ενός τέτοιου έργου (πχ αγωγός) από έναν επενδυτή κρίνεται μη βιώσιμη επένδυση.  

  • :
  • :


πρόγνωση καιρού από το weather.gr